Riksantikvarieämbetet försvarar beslut att bekosta medarbetares tatuering

Antal kommentarer: 6

UPPDATERAD: Nej, tyvärr så lyckades vi inte få igenom det här beslutet, men av kommentarerna på Facebook, Twitter och här så är det många som faktiskt funderar på en sådan tatuering, och faktiskt några som redan har tatuerat in Sankt Hanskorset. Vilket vi såklart tycker är roligt.

Det har också kommit önskemål om att ta fram gnuggisar i form av detta kors, men vi ber att få återkomma i den frågan. Vi hoppas att ni hade lika roligt som vi åt denna påhittade nyhet! Med glada påskhälsningar, kommunikationsenheten på Riksantikvarieämbetet.

Kritik har framförts mot Riksantikvarieämbetets beslut att bekosta delar av en medarbetares tatuering med friskvårdspengar.
– Vi vill därför framhålla att beslutet enbart gäller tatueringar av Sankt Hanskorset, som är en del av myndighetens logotyp, säger Helena Håkansson, kommunikationschef
.

Som ett led i Riksantikvarieämbetets pågående varumärkesarbete har beslut tagits som utökar den anställdes möjligheter till ersättning för friskvårds- och motionskostnader. Beskrivningen av motionstimme utökas nu inom myndigheten. Nuvarande formulering är: ”Den som väljer att motionera på arbetstid kan under maximalt en timme och ett tillfälle per vecka under normalarbetstiden utöva motionsaktiviteter enskilt eller i organiserad form. Motionsaktiviteten bör vara måttlig till intensiv.”

Beslut är nu taget att sista meningen ändras till ”Motionsaktiviteten bör vara måttlig till intensiv eller av varaktig karaktär i linje med den grafiska profilen.”

Ändringen är en direkt orsak av myndighetens arbete med varumärkesplattformen. Nu kan varje anställd redovisa motionstimmen som en kostnadsbärare på tidrapporten om man har för avsikt att på armen tatuera in Sankt Hanskorset som är en del av Riksantikvarieämbetets logotyp.

– Vi är medvetna om att det här är ett ovanligt tilltag och jag kan förstå om det finns de som höjer på ögonbrynen, säger Helena Håkansson, kommunikationschef. Motionstimmen ska främja motion men samtidigt vill vi också uppmuntra våra medarbetare att leva vårt varumärke.

 

Så här ser de grafiska riktlinjerna ut för anställdas tatuering av Sankt Hanskorset.

Dela sidan på

Kommentarer (6)

  1. Hallå där! Som mångårig Macanvändare kan jag inte se det som annat än smygreklam för Mac, som sedan urminnes tider använt kanelbullen som sitt signum, jäms med äpplet.
    Hmmm. Fast det är ju rätt snyggt… Ni kanske kunde sponsra mig om jag tatuerar in det? Nehej, inte det… ;-)

    1. ”Sedan urminnes tider” är ju ett begrepp man ska vara försiktig med när man pratar med en myndighet som funnits sedan 1630. ;)
      Vi har i och för sig bara använt Sankt Hanskorset som en del av vår logotyp sedan 1991, men själva symbolen är ju lite äldre än så. Du har säkert koll på både det här och det här. Att det är snyggt håller jag helt och hållet med om!

      /Henrik

  2. detta vara April April!?..

  3. April april! :-)

  4. Ett av årets bästa aprilskämt! Annars är det ju numera hopplöst att skilja aprilskämten från de vanliga nyheterna.
    Ps vad är högsta ersättningsbeloppet?

  5. […] externt också. Jag tyckte det var ganska roligt, men det fick en, för oss, helt enorm spridning. Skämtet handlade om att en medarbetare hade fått igenom friskvårdsbidrag för att tatuera Sankt H…. Skämtet är till stora delar internt, eftersom vi är mitt uppe i en varumärkesprocess samt att […]

Lämna en kommentar