Thérèse Lilliegren, Kaj Thuresson, Magnus Mårtensson, My Bundgaard.Thérèse Lilliegren, Kaj Thuresson, Magnus Mårtensson, My Bundgaard.Foto: Riksantikvarieämbetet (CC BY)

Gästkollegor tog sig an ”Monogram”

Antal kommentarer: 0

Riksantikvarieämbetets Kaj Thuresson och Magnus Mårtensson var i dagarna på Moderna Museet och arbetade med Robert Rauschenbergs ”Monogram”, som en del av ett gästkollegeprojekt.

Hej Kaj och Magnus!
Hur kom sig det här samarbetet?
K: Thérèse (Lilliegren) från Moderna Museet kom fram till mig med en kopp kaffe på Samlingsforum i slutet av november. Hon sa att hon hade hört talas om att vi hade röntgat en häst på Skokloster och tyckte att det skulle vara intressant att undersöka Robert Rauschenbergs ”Monogram”.

Varför just ”Monogram”?
M: Den ska ut på en så kallad vandringsutställning, en resande utställning. Inför det behöver Moderna Museet undersöka om den håller för transport till exempel. Det var ett liknande scenario när vi undersökte hästen på Skokloster, det fanns förfrågningar om att låna även den.

Vad var det ni undersökte?
M: Dels så röntgade vi konstverket för att kunna se verkets konstruktion och hur det håller för transport. Dagen efter röntgenundersökningen utförde vi en microfadingundersökning, där man belyser en punkt på konstverket med en kraftigt fokuserad ljusstråle, för att se hur färgen förändras under tid. En sån undersökning avbryts i god tid innan ögat uppfattar en förändring.
K: Utöver det gjorde vi en grundämnesanalys med µXRF. Vi undersökte vilka färgpigment som konstnären använde, om de var av mer traditionella eller moderna ämnen. Tillsammans med microfadingundersökningen kan vi bedöma hur färgerna kommer att åldras och bete sig.
K: Utifrån det får våra gästkollegor ett naturvetenskapligt underlag att basera sina beslut på.

IMG_1460_1Magnus Mårtensson.Foto: Kaj Thuresson (CC BY)

Vilka samarbetade ni med?
M: Förutom målerikonservatorn Thérèse Lilliegren och skulpturkonservatorn My Bundgaard från Moderna museet, som var gästkollegor i projektet, bjöd vi även in Göran Sjöberg som är naturhistorisk konservator från Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum. Göran kunde peka ut vad som är normalt och onormalt på ett preparerat, uppstoppat, djur vilket var väldigt värdefullt under arbetets gång. Göran bjöds in som en del av vårt Fou-projekt för gästkollegor, som ger möjlighet att bygga nätverk mellan konservatorer med specialkompetens i Sverige.

Vad har varit höjdpunkten med det här gästkollegeprojektet, hittills?
M: Den nya information som vi kan överlämna till våra gästkollegor Thérèse Lilliegren och My Bundgaard. Det är otroligt viktigt att vi kan arbeta tillsammans på det här sättet, för vi är alla väldigt specialiserade i vår kompetens.
K: Vår samverkan med Ájtte och Göran Sjöberg därifrån. Överlag möjligheten att binda samman spetskompetens på det här viset. Det kan vi göra tack vare Fou-medel, för att vidga nätverket inom kulturvård och forskning inom samlingar.

Moderna museet äger projektet. Riksantikvarieämbetet stödjer genom gästkollegemetoden. Läs mer om gästkollegekonceptet här.

Läs mer om Fou-medel här. 

Dela sidan på

Lämna en kommentar