Nyheter

Riksantikvarieämbetet försvarar beslut att bekosta medarbetares tatuering

UPPDATERAD: Nej, tyvärr så lyckades vi inte få igenom det här beslutet, men av kommentarerna på Facebook, Twitter och här så är det många som faktiskt funderar på en sådan tatuering, och faktiskt några som redan har tatuerat in Sankt Hanskorset. Vilket vi såklart tycker är roligt.

Det har också kommit önskemål om att ta fram gnuggisar i form av detta kors, men vi ber att få återkomma i den frågan. Vi hoppas att ni hade lika roligt som vi åt denna påhittade nyhet! Med glada påskhälsningar, kommunikationsenheten på Riksantikvarieämbetet.

Kritik har framförts mot Riksantikvarieämbetets beslut att bekosta delar av en medarbetares tatuering med friskvårdspengar.
– Vi vill därför framhålla att beslutet enbart gäller tatueringar av Sankt Hanskorset, som är en del av myndighetens logotyp, säger Helena Håkansson, kommunikationschef
.

Som ett led i Riksantikvarieämbetets pågående varumärkesarbete har beslut tagits som utökar den anställdes möjligheter till ersättning för friskvårds- och motionskostnader. Beskrivningen av motionstimme utökas nu inom myndigheten. Nuvarande formulering är: ”Den som väljer att motionera på arbetstid kan under maximalt en timme och ett tillfälle per vecka under normalarbetstiden utöva motionsaktiviteter enskilt eller i organiserad form. Motionsaktiviteten bör vara måttlig till intensiv.”

Beslut är nu taget att sista meningen ändras till ”Motionsaktiviteten bör vara måttlig till intensiv eller av varaktig karaktär i linje med den grafiska profilen.”

Ändringen är en direkt orsak av myndighetens arbete med varumärkesplattformen. Nu kan varje anställd redovisa motionstimmen som en kostnadsbärare på tidrapporten om man har för avsikt att på armen tatuera in Sankt Hanskorset som är en del av Riksantikvarieämbetets logotyp.

– Vi är medvetna om att det här är ett ovanligt tilltag och jag kan förstå om det finns de som höjer på ögonbrynen, säger Helena Håkansson, kommunikationschef. Motionstimmen ska främja motion men samtidigt vill vi också uppmuntra våra medarbetare att leva vårt varumärke.

 

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: