Lättläst om Glimmingehus
Här kan du följa med på en borgtur
med hjälp av bilder och lättlästa texter.
Glimmingehus

Borgen på Glimmingehus
kommer från medeltiden.
Den började byggas 1499.
Jens Holgersen och
Margareta Arvidsdotter
bodde i borgen med sina barn.
Jens och Margareta tillhörde adeln.
Adeln var den rikaste gruppen
i samhället på medeltiden.
Borgen från sidan
Illustration: Helena Duveborg (med tillägg av text)
Här kan du se borgens
olika rum och våningar.
Ingången till borgen

Här kan man se ingången
och trappan till borgen.
Ovanför ingången sitter en stentavla.
Här kan man läsa att borgen
började byggas år 1499.
Texten och bilderna berättar
att Jens tillhörde släkten Ulfstand
och Margareta tillhörde
släkten Trolle.
Karnap

Högt ovanför ingången
finns ett karnap.
Ett karnap är en liten
utbyggnad på ett hus.
I karnapets golv finns ett hål.
Genom hålet kunde man
hissa upp saker till borgen.
Genom karnapets hål kunde man
också släppa ned saker på fienden.
Förstugan

I förstugan kan man se trappan
som leder upp till första
våningen.
Här finns också två öppningar
som leder ned till till källaren.
Skållhål

I förstugans tak finns
ett fyrkantigt skållhål.
Genom skållhålet
kunde borgens soldater
hälla kokande vatten
på fienden.
Köket

I trappan ned till källaren
kan man se köket.
På golvet i köket finns rester
efter en köksspis.
Källare med brunn

Till vänster i bilden
kan du se en brunn.
Här kunde människorna
som bodde i borgen
hämta vatten.
Bakugnar

Till vänster kan du se
resterna efter bakugnar.
Här bakade människorna
som bodde i borgen bröd.
Bakom ugnarna ligger köket.
Spiskällaren

I spiskällaren förvarade man
mat och dryck.
Spiskällaren bestod av två rum.
Öppningen till det andra rummet
ser du till vänster.
Första trappan

Trappan leder upp till
borgens första våning.
I trappan finns skottgluggar
i väggar och tak.
Genom skottgluggarna kunde
man skjuta på fienden.
Förstugan och vildmannen

På första våningen finns
ytterligare en förstuga.
Här finns en skorsten av
rött tegel.
I hörnet står vildmannen
en staty av sten.
Vildmän var kända
sagofigurer i det
medeltida Europa.
Borgstugan

Borgstugan användes som
mötesrum och personalrum.
Här finns en pelare och
ett åttkantigt stenbord.
Herregemaket

Herregemaket användes som
sovrum och vardagsrum
för Jens Holgersen.
I rummet finns en spis
som användes till att
värma upp rummet.
Stugkammare

Intill herregemaket ligger
en stugkammare.
Stugkammaren användes som
förråd.
Här fanns en öppning till
en toalett.
I väggen finns det skottgluggar.
Här kunde man skjuta på
fienden.
Andra trappan

Trappan leder upp till
borgens andra våning.
På grund av brist på plats
är trappstegen här extra
höga.
Stora salen

På medeltiden var salen
uppdelad i olika rum.
Det största rummet
användes som festlokal.
De mindre rummen användes
som gästrum och förråd.
Spis

I stora salen finns en spis.
Spisen användes till att
värma upp ett hörnrum.
Spisen är dekorerad med
Ulfstands släktmärke.
Frustugan

Frustugan användes som
sovrum och vardagsrum
för Margareta Arvidsdotter.
I fönstrens öppningar finns det
bänkar av sten att sitta på.
Kämpatavlan

I frustugans vägg finns det
en inmurad sten.
Stenen kallas för Kämpatavlan.
Från början användes den
åttkantiga stenen som trädgårdsbord.
Portal av sten

I frustugan finns det en
vackert dekorerad portal
av sten
som leder in till stugkammaren.
Stugkammare

Intill frustugan ligger en stugkammare.
Rummet fungerade som förråd.
Rummet saknar puts på
väggar och tak.
Därför kan man se det röda teglet.
Kanske har det aldrig funnits
någon puts här
eller så har det lossnat
och trillat ned.
Trappan till skytteloftet

En trätrappa från stora salen
leder upp till skytteloftet.
Till höger kan man se
öppningen till borgens karnap.
Skytteloftet

Vi vet inte vad skytteloftet
användes till på medeltiden.
Senare användes våningen
till försvar och förråd.
Fönsteröppning

Skytteloftet har många fönsteröppningar.
Öppningarna kunde användas
som skottgluggar för kanoner.
Vinden

Högst upp i borgen
finns vinden.
Vinden användes under
medeltiden som förråd.
En del av träbjälkarna
på vinden är mycket
gamla.
De är från medeltiden.
Trä som finns inomhus
där det är torrt
kan hålla mycket länge.