Material och marknadsföring

Alla anmälda arrangemang presenteras, sorterade landskapsvis, på Riksantikvarieämbetets webbplats för Kulturarvsdagen. Arrangemangen läggs ut efterhand som de anmäls, så ju tidigare vi får din anmälan ju längre tid exponeras dina aktiviteter.

Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar med marknadsföringsmaterial såsom affischer och annonsmallar som går att ladda ner från vår webbplats. Vi gör även lokala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva. Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.

Marknadsföring

Riksantikvarieämbetet står för övergripande marknadsföring av Kulturarvsdagen:

  • Raa.se/kulturarvsdagen
    På webbplatsen för Kulturarvsdagen presenteras alla arrangemang som anmälts.
  • Pressmeddelande
    Vi skickar ut lokala pressmeddelanden, ungefär en vecka innan evenemanget Kulturarvsdagen går av stapeln.
  • Sociala medier
    Vi tipsar även via våra sociala medier Facebook, Instagram och Twitter.
  • Vi har viss nationell annonsering

Lokal marknadsföring

Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Glöm inte att hänvisa till  www.raa.se/kulturarvsdagen där alla arrangemang finns presenterade. Några tips för er lokala marknadsföring:

  • Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang till olika evenemangskalendarier (på webben, i lokalpress/radio)
  • Sociala medier har stor spridning. Tagga alltid inlägg med #kulturarvsdagen. (använd gärna våra digitala mallar som du finner längre ner på sidan)
  • Tipsa lokalpress/radio om ert arrangemang (använd gärna mallen)
  • Affischer (använd gärna mallen)
  • Annonsera lokalt i tidningar. Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra lokalt alternativ.

    Marknadsföringsmaterial

    Du kan ladda ner affischer, digitala filer, bilder och den gemensamma logotypen för de europeiska kulturarvsdagarna här nedan. Affischen finns även i originalformatet Indesign för egen bearbetning. Om du anpassar affischen behåll dock alltid hela sidfoten med webbadressen ”www.raa.se/kulturarvsdagen” samt logotyper orörda.

Logo EHD

Gemensam logotyp för de europeiska kulturarvsdagarna (European Heritage Days, EHD). Använd den gärna i all din egen marknadsföring.

 

Kulturarvsdagen 2018 är en del av Europaåret för Kulturarv 2018. Det betyder att du i din marknadsföring kan använda Europaårets logotyp. Kontakta europaaretforkulturarv@raa.se för detta!

Uppföljning och utvärdering

Efter Kulturarvsdagen skickas en utvärdering via ett webbformulär till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget osv. Till er hjälp för att få ett bra underlag finns också en enkel enkät att dela ut till besökare.