Material och marknadsföring

Alla anmälda arrangemang presenteras, sorterade landskapsvis, på Riksantikvarieämbetets webbplats för Kulturarvsdagen. Arrangemangen läggs ut efterhand som de anmäls, så ju tidigare vi får din anmälan ju längre tid exponeras dina aktiviteter. Anmälan öppnar i mars.

Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar med marknadsföringsmaterial såsom affischer och annonsmallar som går att ladda ner från vår webbplats. Vi gör även lokala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva. Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.

Lokal marknadsföring

Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Glöm inte att hänvisa till  www.raa.se/kulturarvsdagen där alla arrangemang finns presenterade. Några tips för er lokala marknadsföring:

  • Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang till olika evenemangskalendarier (på webben, i lokalpress/radio)
  • Tipsa lokalpress/radio om ert arrangemang (använd gärna mallen för Pressmeddelande)
  • Affischer (använd gärna mallen)
  • Sociala medier har stor spridning. Tagga alltid inlägg med #kulturarvsdagen. (använd gärna våra digitala mallar)
  • Annonsera lokalt i tidningar. Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra lokalt alternativ.

Central marknadsföring

Den centrala marknadsföringen svarar Riksantikvarieämbetet för.

  • Webbplatsen för Kulturarvsdagen: www.raa.se/kulturarvsdagen
  • Viss nationell annonsering
  • Pressmeddelande och sociala medier
    Vi tipsar även via våra sociala medier och skickar ut lokala pressmeddelanden, ungefär en vecka innan evenemanget Kulturarvsdagen går av stapeln. På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Kulturarvsdagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där.
  • Marknadsföringsmaterial
    Du kan ladda ner affischer, digitala filer, bilder och den gemensamma logotypen för de europeiska kulturarvsdagarna här nedan.På affischen finns även i originalformatet Indesign för egen bearbetning. Om du anpassar affischen behåll dock alltid hela sidfoten med webbadressen ”www.raa.se/kulturarvsdagen” samt EHDs logo orörd.

Logo EHD

Gemensam logotyp för de europeiska kulturarvsdagarna (European Heritage Days, EHD). Använd den gärna i all din egen marknadsföring.

Uppföljning och utvärdering

Efter Kulturarvsdagen skickas en utvärdering via ett webbformulär till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget osv. Till er hjälp för att få ett bra underlag finns också en enkel enkät att dela ut till besökare.

  • Skriven av: Maria Jansson
  • Publicerad: 30 augusti 2017
  • Uppdaterad: 5 december 2017