Så anmäler du arrangemang

Alla som kan ordna aktiviteter som knyter an till temat för året är välkomna att delta. Det kostar inget att vara med som arrangör. Vi vill gärna ha din anmälan senast 30 juni. Efteranmälningar publiceras i mån av tid.

Alla arrangemang som medverkar presenteras landskapsvis på vår webbplats. Tider för aktiviteter, guidade turer och andra programpunkter under de dagar som evenemanget pågår bestämmer ni själva. Det ska vara fritt inträde till de miljöer som ni väljer att lyfta fram. Ordinarie entréavgifter kan dock tas ut.

Så här fyller du i anmälan

För att kunna publicera ditt arrangemang på Kulturarvsdagens evenemangsidor behöver vi ett antal uppgifter från dig som du fyller i direkt i anmälningsformuläret. Det är dels uppgifter som presenteras för dina besökare på din arrangemangssida och dels uppgifter om dig som är arrangör, som vi använder för uppföljning.

Här får du tips om vad du bör skriva under rubrikerna i formuläret:

  • Rubrik på just ert arrangemang. Skriv inte bara Kulturarvsdag.
    – Använd gärna en aktiv och lockande rubrik som får deltagarna intresserade att klicka vidare. 
    – Ha gärna med platsen och vilken typ av aktivitet ni gör (Visning, föreläsning, utställning, vandring, rundtur, bussutflykt, cykeltur etc.)
  • Ingress
    – Ingressen är en sammanfattning av aktiviteten, en kort text som snabbt ska ge en inblick i vad arrangemanget handlar om och som blir den text som visas när man delar sidan på t ex Facebook.
  • Programbeskrivning
    – Här kan man skriva in en lite mer beskrivande text där man till exempel i detalj kan berätta vad som händer. Det kan både vara ett stycke med text och listningar. Här är det fritt fram så att säga.
    – Här kan man också skriva in ev. övrig info, som begränsat deltagarantal, föranmälan, om ev. ordinarie entréavgifter tas ut eller liknande.
  • Programpunkter med hålltider
    – start- och sluttider, och datum om ni deltar flera dagar.
  • Landskap och ort dit platsen tillhör.
  • Platsinformation och vägbeskrivningar
  • Beskrivning av tillgängligheten
    – Beskriv så utförligt som möjligt vilken tillgängligheten till arrangemanget som finns. Går det att komma dit med rullstol, finns det toaletter, hur långt är det att gå från parkering, finns det många besvärliga trappor och så vidare. Finns det syn- eller hörhjälpmedel.
  • Arrangör med kontaktuppgifter för besökare.
    – För eventuella frågor om tillgängligheten eller andra frågor ska det alltid finnas någon som besökarna kan kontakta via telefon och gärna även via e-post.
  • Eventuell mer information
    – Här lägger du en länk till eventuell mer information på er egen webbplats eller facebook.
  • Bifoga gärna en bild eller bilaga
    – Bilder ska vara i filformatet jpg, png eller gif och och gärna i originalformat eller minst 1000 pxl bred. Glöm inte en beskrivande bildtext och att ange fotograf samt bildrättigheter/bildlicens. Läs mer om upphovsrätt och hur vi märker bilder. Observera om du får felmeddelande när du klickat på Skicka-knappen måste bilden läggas till igen.
    – Vill du lägga till en bilaga, t ex till ett programblad eller en karta, ska den vara i filformatet pdf.
     

Tänk på att alla inte har möjlighet att delta på lika villkor

Beskriv tydligt vad som gäller för ert arrangemang. Finns det stöd för funktionsnedsatta eller för besökare med barnvagnar? På internet finns en hel del tips och checklistor som stöd. Några av tipsen hittar du på Riksantikvarieämbetets webbplats, se tillgängliga besöksmål och kulturmiljöer.

Välkommen med din anmälan!

Obs! Du får alltid en bekräftelse direkt på skärmen att vi tagit emot din anmälan. Skulle någon uppgift saknas får du istället ett felmeddelande. Då har din anmälan inte nått fram till oss. Får du upp felmeddelandet om felaktiga fält behöver du sedan lägga till eventuell bild eller bilaga på nytt.

Har du frågor om din anmälan har kommit fram kan du kontakta kulturarvsdagen@raa.se.

Till anmälningsformuläret

  • Skriven av: Agneta Gardinge
  • Publicerad: 30 augusti 2017
  • Uppdaterad: 21 november 2017