Lättläst om Bebyggelseregistret
I Bebyggelseregistret (BeBR) kan du läsa om byggnader som finns i Sverige.
Här finns alla typer av hus – stora och små, gamla och nya.
Här finns också kyrkor, slott och hundkojor.
Några av byggnaderna är skyddade av lagen.
Det betyder att de inte får förstöras eller ändras.
Riksantikvarieämbetet, museer, kommuner och många andra
fyller registret med texter och bilder.
Vi vill visa upp det man vet om husen för att man ska ta hand om dem bra.
Alla kan söka i Bebyggelseregistret, och det är gratis att göra det.
Det är Riksantikvarieämbetet som har hand om Bebyggelseregistret.
Om du vill fråga något om Bebyggelseregistret,
skicka e-post till bebyggelseregistret@raa.se.