Testballonger
För vem är din webbplats till för? Foto: ( CC BY)

Allmänt om att finnas på webben

Nu för tiden använder nästan alla webben för att hitta information. Det gäller givetvis även de som vill uppleva saker och hitta nya spännande besöksmål att utforska. Det kanske är just ditt museum som de söker efter? Så hur gör du det lätt för potentiella besökare att hitta er via webben?

Här utgår vi ifrån att de som du vill nå inte redan känner till din verksamhet, varken till namnet eller att ni överhuvudtaget existerar. Du kan nog även utgå från att ditt första besök, det får du på webben. Det sker sannolikt via en googling som ledde vidare till din hemsida eller Facebooksida. Har nu dina potentiella besökare kommit så långt, har du nu några sekunder på dig att väcka intresset för det du gör och presentera ett erbjudande som ingen kan motstå!

För att lyckas så långt behöver din webbnärvaro utformas så att söktjänsterna hittar dig. Stor hjälp är om du är närvarande och aktiv på välbesökta webbplatser, exempelvis social medier, turistsajter som TripAdvisor, Wikipedia, Google My Business med flera. Givetvis ska du anpassa din webbplats så att söktjänsterna hittar den. Gör du dessa saker bra, kommer du att synas högt i sökresultaten. Därmed kan din verksamhet bli mer synlig på webben och därmed känd.

En annan sak att fundera på är vem din webbsida vänder sig till. Med andra ord: vilka målgrupper vill du nå fram till, och var finns de på webben? Därför behöver du bestämma dig för om din webbsida i första hand är till för någon som redan känner till er, eller om den vänder sig till helt nya besökare.

Vad vill dina besökare veta?

Potentiella besökare vill veta vad ni kan erbjuda och vilka öppettider ni har. Besökare vill också veta om det finns möjlighet att äta, fika eller om det finns andra bekvämligheter. De vill helt enkelt ha information för att värdera om det är värt att besöka er. Därför ska du hjälpa dina besökare att göra valet lätt. Det är givetvis viktigt att din informationen är aktuell, överskådlig och relevant för er målgrupp.

Värdet med att dela dina samlingar och berättelser

Tänk dig en person som funderar på att göra en utflykt och vill kolla upp vad det finns att upptäcka och utforska runt en plats. Det kanske är trakter som släkten en gång kom ifrån, eller bara någon som är allmänt nyfiken och vill uppleva någonting intressant. Antagligen letar de efter hemsidor med bilder på föremål, gamla byggnader, foton på släktingar, mm – oftast knutna till en specifik plats eller område.

För dessa informationssökare är det viktigt att bilder, filmer och beskrivningar av föremål och arbetsprocesser finns på webbplatser där många människor redan finns, och som söktjänsterna gillar. Det vill säga sådana webbplatser som kommer högt upp i ett sökresultat. Exempel på sådana sidor är Wikipedia, Wikimedia Commons och Youtube. Så finns din verksamhet och dina samlingar där, så har du radikalt högre chans att bli upptäckt än om de enbart finns på din egen hemsida. Är man dessutom bra på att länka mellan olika källor, så bidrar även detta till högre rankning.

En annan viktig sak att tänka på är att ju mer information man delar på webben, exempelvis bilder med hög kvalitet, desto fler blir de fysiska besöken på plats. Inte tvärtom! Informationsdelning på webben är ett effektivt sätt att dra besökare – både på webben och i form av fysiska besök. Snåla därför inte med att dela med er av ert innehåll. Ju mer och intressantare innehåll på webben, desto fler blir besöken.

Hur ska man tänka kring att arbeta med webben?

För att göra rätt val så måste du ha koll på vilka målgrupper du vill nå. Du måste också förstå hur dessa beter sig, för att kunna göra rätt val för att nå fram till dem. Har du inte den kollen är risken stor att dina insatser inte ger förväntat resultat. Här ska man inte vara rädd att pröva sig fram.

Det kan vara frestande att skaffa sig en app eller en annan avancerad webblösning. Innan du gör det behöver du fundera på om appen verkligen ger det värde som den förväntas ge. Var även öppen för att välja bort till synes attraktiva nya lösningar, och i stället bygga vidare på det du redan gör och är duktig på!

Hur du än vänder och vrider så hamnar du och din verksamhet i grundläggande frågor om hur ni långsiktigt ska bedriva verksamheten för att nå de mål ni har satt upp. En hjälp för att få struktur på ett strategiskt utvecklingsarbete kan vara att använda olika sorters verktyg.

Få fart på webben

Under arbetet med Att arbeta med sin webbplats så har vi frågat efter olika behov museer har när det gäller utveckling av den egna webbplatsen. Ett av behoven handlar om hur man kommer igång och får fart på webben. Vi frågade Jerker Pettersson på Psykiatriska museet i Västervik vilka som var hans bäst tips för att komma igång.

 

Vilka problem står du inför?

Riksantikvarieämbetet genomförde under 2017-2018 en rad undersökningar och dialoger med kulturarvsaktörer. Det som kom fram var att det fanns ett stort och brett behov för stöd kring digitaliseringsfrågor. Artiklarna under rubriken Att arbeta med sin webbplats handlar om del av dessa frågeställningar och vad man kan göra på den egna och på andras webbplatser.

Du har en webbplats med information om din verksamhet och dina samlingar, men väldigt få hittar fram till den. Du misstänker att det beror på att den inte är tillräckligt synlig.

Du har antagligen även samlingar och berättelser som bör finnas på andra webbplatser än din egen, med syfte att skapa intresse för din verksamhet.

Du har också en Facebooksida men kanske inte så många följare. Du har som mål att få fler besökare och att ni blir mer kända bland allmänheten.

Läs gärna Internetstiftelsens guide Introduktion till internet för äldre som även innehåller en ordlista.

Läs gärna mer om webbdirektivet, en ny lag om digital tillgänglighet som gäller för många offentliga aktörer. Lagen infördes den 1 januari 2019.

Artiklarna tar inte upp frågor om samlingssystem, bokningssystem, audioguider eller appar.