Besökaren som står i en rad
Vilka behov har besökaren? Foto: ( CC BY)

Så får du fler besökare

Ju generösare man är på webben desto fler blir de fysiska besökarna. Tänk på din webbplats som ett skyltfönster för nya besökare. Du vill att besökarna ska bli intresserade.

Håll din webbplats uppdaterad

Dina besökare måste kunna lita på den information som de hittar på nätet. Det räcker med att gå till sig själv: hur kul är det att komma till återvinningen när hemsidan säger att den är öppen men det visar sig att den håller stängt? Sökmotorer som Google och Bing är väldigt bra på att indexera uppgifter från hemsidor – som exempelvis öppettider – och då gäller det att den informationen är uppdaterad.

Hur?

Håll din webbplats snygg, aktuell och uppdaterad så att besökarna får den information de förväntar sig. Vid storhelger och tillfälligt ändrade öppettider är det extra viktigt att uppdatera sin webb.

Det går också att själv fylla i information till sökmotorerna. Google My Business och Bing Places är ett exempel på en sådana tjänster som underlättar att rätt information finns i deras system. Fyll i denna information!

En webbplats måste fungera på olika sorters skärmar

De flesta söker information på sina mobiltelefoner. Det är därför mycket viktigt att man kan ta till sig information även på mobila enheter. Det kallas för att man har en responsiv webbplats, vilket innebär att hemsidor automatiskt anpassar sig till vilken sorts enhet man tittar på. Det betyder att både mobila enheter och stationära datorer visar webbinnehållet på samma sätt oberoende av hur stor skärmen är.

Hur?

Här finns mer information om responsiva webbplatser och om hur man anpassar webbdesignen för mindre skärmar. I vissa program för att bygga webbplatser, kan man välja mallar som stödjer responsiv design när man bygger sin webbplats.

Länka tillbaka till din webbplats

En fördel med att vara aktivt på andra webbplatser än din egen, är att du når nya användare och därmed ger dem möjlighet att få koll på er verksamhet.

Hur?

Länka! Länka till dina webbsidor på andras webbplatser. Be dem länka tillbaka. Se till att dina följare delar vidare den information som du vill nå ut med. Sociala medier som Facebook eller Twitter har verktyg för att göra marknadsföringsinsatser som är bra att känna till och ganska enkla att pröva på. På det sättet kan du både få direktkontakt med nya, potentiella besökare, och möjlighet till så kallad viral marknadsföring.

Lägg ut ditt bästa material

Det finns undersökningar som visar att delning av fri information ger stora mervärden. Delning av exempelvis foton med hög kvalitet, som dessutom är fria att använda, ger marknadsföring och goodwill av stor omfattning. Det blir en kombination av att både museet, ämnet och platsen blir kända och omtalade i ett vidare sammanhang av många personer.

Hur?

Börja med att dela bilder i mindre skala och uppmana till återanvändning. Ett exempel på vad du kan göra redan idag, är att ladda upp bilderna till Wikimedia Commons och därifrån länka in dem till din webbplats. Då får du per automatik en exponering av bilderna på en annan webbplats, en backup samt en ”databas” för dina bilder.

Välj högsta möjliga kvalitet/storlek/upplösning, och se till att materialet går att använda för vem som helst och helt utan inskränkningar. För att vara tydlig måste du ange en licens, det vill säga ange vad användarna kan göra med materialet. Här finns Creative Commons som ett stöd.

En förutsättning för att du ska få lägga ut material är du äger upphovsrätten eller att materialets upphovsrättsliga skydd har utslocknat. Läs mer i Digisams vägledning och se hur Riksantikvarieämbetet arbetar på Flickr Commons.

Sätt din plats på kartan

Många använder kartfunktionen för att kolla upp vad som finns i närheten eller för att planera resor och utflykter. Funktionerna utvecklas, uppdateras och tjänsterna kan också användas av andra aktörer som köper den här informationen för att använda i egna appar och program. Så det är bra att finnas med, med bra bilder, rätt information och rätt koordinater för din plats.

Hur?

Söktjänsterna som till exempel Google Maps och Bing Maps har kartfunktioner där du kan se till att din plats finns med, men du kan även använda tjänster som Local Guides eller se till att alltid ta med koordinaterna när du laddar upp bilder till bilddatabaser. Det finns också tjänster som använder fria licenser som till exempel Open Street Map där du själv får lägga in information och material.