Hilma af Klint gör succé i New York

Det är inte bara Robyn som äger New York. Igår, den 23:e april, stängde Guggenheim sin retrospektiva utställning ”Hilma af Klint – Painting for the Future”, curaterad av Tracey Bashkoff och David Horowitz.

Hilma af Klint-utställning på Guggenheim, New York.Foto: (CC BY)

Utställningen är den mest besökta någonsin på Guggenheim med över 600 000 besökare. Katalogförsäljningen har också slagit rekord, för tillfället har imponerande 30 000 exemplar sålts. Medlemsantalet har ökat rejält under visningsperioden.

Publik- och kritikerframgång

Kritiker har tävlat i positiva omdömen. Jerry Saltz, rolig och inflytelserik kritiker (tidigare Village Voice, nu i New York Magazine) har rankat af Klint utställningen som nummer 1 bland alla konstutställningar i New York under 2018. Vilket säger en hel del, få människor ser lika mycket utställningar som Saltz och garanterat ingen ser mer utställningar i just New York än Saltz. Han beskrev utställningen bland annat på detta fina sätt: ”The most magnificent sight in New York this year… … some of the most beguilingly uncanny imaginative works of the past century, this exhibition confirms that her biomorphic shapes, auras, algae blooms of color, and arabesque jellyfish tentacles coiling into geometric configurations make af Klint the first modernist painter of abstraction.”

Läs de sista orden en gång till. Alltså den första modernistiska abstrakta målaren! Ingen liten sak.

Tidigare utställningar

Succén är kanske inte helt överraskande. Moderna Museets af Klint utställning från 2013, curaterad av Iris Müller-Westermann – som också turnerade i Europa – är den mest internationellt omskrivna utställningen i Modernas historia. Jag såg den utställningen i både Stockholm, Danmark och Berlin och tyckte särskilt visningen på Hamburger Bahnhof i Berlin var minnesvärd. Där visades af Klints målningar och dagböcker nära Joseph Beuys golvbaserade skulpturer och installationer. Både Beuys och af Klint fascinerades och inspirerades av antroposofin i perioder av sina liv och mötet mellan konstnärskapen var elektriskt. Här fanns oväntade betydelser, utsagor, minnen och förhoppningar att utforska och bära med sig av. Jag gör så fortfarande.

Med Moderna Museets utställning, med den berlinbaserade byrån chezweitz som utställningsdesigners inte att förglömma, visades centrala abstrakta målningar för allra första gången. Men utställningens stora förtjänst är än mer den ingående forskningen i konstnärskapet som låg bakom utställningen och det skickliga sättet att inkorporera kunskapen via utställningstexter, utställda dagboksurval, navigationssystem i den omfattande rumsliga gestaltningen och hängningssystemen som fördjupade bilden af Klint konstnärskap.

Det är mycket fascinerande att se detta fantastiska konstnärskap skrivas in i konsthistorien.
Det är särskilt intressant att just utställningar är mediet som driver förändringen. Och det sker nu.

”Hilma af Klint – Abstrakt pionjär” på Hamburger Bahnhof i Berlin 2013.
”Hilma af Klint – Abstrakt pionjär” på Hamburger Bahnhof i Berlin 2013.Foto: (CC BY)

Att vara före sin tid

Af Klints abstrakta verk ska man komma ihåg visades i princip inte under hennes liv, offentligt inte alls. Hennes konst slog inte igenom förrän 1986 med LACMAs vandringsutställning ”The Spiritual in Art, Abstract Painting 1890-1985”. MOMAs stora utställing från 2013, ”Inventing Abstraction: 1910-1925”, nämde inte ens af Klint. Vilket ju förefaller obegripligt om vi minns Saltz ord om af Klints betydelse: ”the first…”.

Att af Klint var före sin tid – trots att hon samtidigt var så i samklang med sin tid, intresserade sig för flera olika andliga läror och andra samtida vetenskapliga teorier – är ett understatement som heter duga. Hon var även själv i högsta grad medveten om att hon var före sin tid och förbjöd i sitt testamente all offentlig visning av sin konst minst 20 år efter sin död. Vilket också hölls. Med råge. Af Klint dog 1944.

Hilma af Klint i sin ateljé cirka 1895.Foto: (PDM)

Af Klints liv och arv

1970 tackade Moderna Museet nej till af Klints arvingars erbjudande att donera konstverken till museet. Målningarna som idag visas på Guggenheim låg då hoprullade på en vind på Östermalm. Istället bildades Stiftelsen för Hilma af Klints verk i Järna, som än idag är verksam. Nuförtiden samarbetar stiftelsen med Moderna Museet.

Af Klint var utbildad på konsthögskola, besökte Steiners Goetheanum i Dornach och gjorde en klassisk europeisk Grand Tour. Hon höll spiritistiska sammankomster med gruppen ”De fem”, där övriga medlemmar var Anna Cassel, Cornelia Cederberg, Sigrid Hedman och Mathilda Nilsson. Hon försörjde sig med porträtt- och landskapsbilder. Hon ställde ut landskapsbilder på Baltiska utställningen i Malmö 1914, där även Kandinsky medverkade. Träffades de? Det vet man inte.

Detalj ur anteckningsbok av Hilma af Klint.Foto: (CC BY)

Varför succé?

Historien skrivs alltid om och blir aldrig färdig. Vi begriper oss på historien med hjälp av våra samtida värderingar och begränsade begrepp. Såklart. Något annat vore knappast ens tänkbart. Det gäller historien som sådan men det gäller även delar och perspektiv av historien. Så som konsthistorien. Så varför detta enorma intresse för Hilma af Klint de senaste tio åren? Varför dessa kritik- och publiksuccéer för 100 år gammal konst, av en konstnär som i det närmaste varit helt okänd och än mindre aktad och förklarad som pionjär, inspiratör och visionär? Det enkla svarat är att af Klints ”framtid” nu är här – det är först nu världen är redo för hennes konst på det sätt som den förtjänar. Och som hon själv förutspådde. Det något mer komplicerade svaret är nog att hennes konst passar i vår tids visuella kultur, många konstnärskap har likheter och beröringar med af Klint, fascination för det andliga och immateriella kan märkas i popmusik, film, scenkonst och annat. Samt att alla vill vara med när historien skrivs om, kunna säga ”jag såg den utställningen, jag var där” och vara med om ”upptäckten”. Det utförliga svaret kommer troligen framtiden kunna ge, när så historien skrivs om. Igen.

FAKTA

Utställning: Hilma af Klint – Paintings for the Future
Konstnär: Hilma af Klint
Museum: Guggenheim
Plats: New York
Tid: Oktober 2018