Tvångsförflyttning i utställningar

Ungefär mitt emellan Islington Museum i öst och Charles Dickens Museum i väst finns ett av de allra nyaste tillskotten i Londons museivärld: ett postmuseum. Här i Clarkenwell, mitt i centrala London, har en av stadens viktigaste postcentraler funnits sedan åtminstone slutet av 1800-talet. Museets lokalisering är av det skälet väl vald.

Under 1900-talet fanns här världens största postsorteringscentral. Idag genomgår området en långsam förändring mot att bli mer och mer bostäder. Delar av postväsendet finns dock kvar och sedan 2017 finns här alltså ett museum över hela det brittiska postsystemet, The Postal Museum. Med särskilt fokus på Londons eget tunnelbanesystem för post som en gång i tiden fraktade försändelser under större delen av London via obemannade små miniatyrtåg i smala tunnlar. Området heter Mount Pleasant Mail Centre, i folkmun kallat the Mount (ungefär kullen eller berget på svenska).

Från världsutställning till Disneyland

Åka tåg i museimiljöer är roligt. Det är immersivt, upplevelserikt och lärorikt. När det är omsorgsfullt utfört. Att tvångsförflytta utställningsbesökare är en egen nisch i utställningsmediets ännu rätt vagt nedtecknade historia. Ett tidigt exempel på när utställningsmakare i mycket bokstavlig mening förflyttade sina besökare i utställningsmiljöer ligger industridesignern Norman Bel Geddes bakom. Bel Geddes bakgrund som firad scenograf tillsammans med hans visionära sätt att förstå industrialismens framsteg möjliggjorde utställningen Futurama, presenterad på världsutställningen i New York 1939. Högt över en uppbyggd framtidsstad i modellform, komplett med motorvägar över och under varandra i finurliga stadslandskap som alla osade av en lysande framtidsoptimism, åkte publiken runt i korgar i sakta rörelse. 550 i taget i en 18-minuters ljudsatt, ljussatt och filmsatt föreställning. Succén var given och återskapades i annan form när General Motors (som finansierat Futurama 1939) på 1964 års världsutställning i New York lanserade The New Futurama. Tiden där emellan, 1955 mer exakt, hade det första Disneyland invigts i Anaheim i södra Kalifornien – en anläggning som skulle komma definiera vad en framgångsrik åkattraktion kännetecknas av ända in i vår tid.

Tekniker arbetar med utställningen Futurama. Foto: The New York Public Library. (PDM)

Besökare på Futurama.Foto: The New York Public Library (PDM)

Svenska förflyttningar

I Stockholm finner vi idag inte långt från varandra den dramatiserade tågresan i Vikingaliv och Junibackens tågresa genom uppbyggda scener från Astrid Lindgrens mer berömda böcker som Karlsson på Taket, Madicken och Bröderna Lejonhjärta. Och inte långt därifrån finns förstås även Gröna Lund.

Tillbaka till MailRail

Sitter i det trånga posttåget hopvikt som en sax. Talar med tågföraren som själv en gång i tiden jobbade med posttåget, MailRail, när det körde just post och inte utställningsbesökare. Han är stolt och glad. Hoppas på att fler gångar och spår öppnas upp. ”There’s so much more”. I dagsläget är runt en kilometer av systemet öppet. Tåget puttrar fram i trånga tunnlar. Det tar inte många stunder innan en inser att resan lika mycket är en resa tillbaka till Good Old England där tea dricks klockan 11, hattar bärs, tider passas, fotriktiga skor är norm, fotbolls-VM vinns av England, blitzen bombar staden sönder och samman och monarkin styr världen.

Och det fungerar utmärkt. Tåget stannar till här och var på stationer och små dramatiserade historier spelas upp. Det är roligt och tar lagom lång tid – en kvart. Det som den andra delen av museet lite elakt sagt saknar. För det finns som sagt ett mer traditionellt museum över postväsendet också och det är som det är. Tar en evighet att ta sig igenom och är byggt runt föremål ryckta ur sin kontext och en vilja att informera mig om vad postväsendet är för nåt. Det vill varken roa, bilda eller påverka mig. Folkbildning i tydlig form – påminnande om en gestaltad wikipediasida. Klart det finns föremål som är intressanta, eller snarare informationsbärare av intressanta berättelser och öden. Frimärken som hyllar Skottlands vinst i VM-78 (som ju aldrig inträffade) och telegram från natten då Titanic sjönk. Exempelvis. Men att så tydligt producera utställning utifrån föremål med fokus på visuell saklig information – och inte utifrån flera sinnen, upplevelser och rörelse – står i starkt kontrast till posttågsutställningen. Föremål kan rymma och ge så mycket för utställningsproducenter och besökare, men att välja bort det som på engelska heter ”enjoyment” och på svenska nöje och glädje riskerar göra både föremål och upplevelse just lite orörliga och stumma.

FAKTA

Museum: The Postal Museum
Tid: Juni 2018
Plats: London