Aistorian

Aistorian startade 2016 i syfte att utveckla produkter inom HRTech, då framför allt produkten The Bourne. För att finansiera utvecklingen har företaget också sålt konsulttjänster inom IT. Vid en sådan försäljning vanns hösten 2018 en innovationsupphandling då Unika Kalmar Öland anlitade Aponomy för att ta fram produkten Aistorian – en app där man kan chatta med historiska personer via Ai.

Då utvecklingen av den nya produkten finansierades av kunder innan den var klar, och då den nu när den är klar visar på en stor potential, har företaget valt att sätta den ursprungliga affärsidén åt sidan, och istället satsa på Aistorian som man tror har en större ekonomisk potential.

Aistorian vänder sig till museum och destinationsmål, och hamnade i kulturarvssektorn utan att det var deras ursprungliga avsikt. Nu är de dock entusiastiskt fokuserade på detta och vill lära sig allt om hur de kan skapa värde för framtida kunder.

Företaget består av två personer, Klas Ehnemark och Niklas Elgmo. De började jobba tillsammans 1999 då de startade ett IT-bolag tillsammans i Stockholm. De är båda systemutvecklare/programmerare med en massa erfarenhet av utveckling, entreprenörskap och annat.

Chatta med historiska personer

Med appen Aistorian kan du chatta med historiska personer med hjälp av Artificiell Intelligens (AI). Det är ett nytt sätt att få kontakt med historien, besöksmål och historiska platser. Du kan ställa frågor och få svar baserade på historisk fakta. Du kan interagera i berättelser och få en känsla av hur det är att leva på samma plats men för länge sen.

I den första versionen kan du chatta med 12 historiska personer på sex olika platser i Kalmar och på Öland. Du kan chatta med allt från kungligheter till fattiga bönder och spöken.

Aistorian är samlingsnamnet för att skapa fiktiva historiska personer som man föra en dialog med. Just nu är det en app där man kan chatta med dem, men i framtiden skulle man kunna prata eller se dem i VR – det är själva dialogen som är kärnan.

Dialogen skapas i ett publiceringssystem för dialog. Det som skiljer från traditionella chatbots är bland annat: Konversationen inte nödvändigtvis leder till något utan kan flöda mellan olika samtalsämnen. Den fiktiva karaktären har en egen agenda om vad den vill prata om och kan leda samtalet dit. Karaktären ger alltid svar på tal och avleder när den inte vet vad den ska säga.

Mer information finns på sidorna aistorian.com och knowingcompany.com

Appen Aistorian blev klar 16 juni 2019.

Aistorian är med i Kulturarvsinkubatorn för att lära sig mer om kunderna inom kulturarvssektorn

Aistorian är med i Kulturarvsinkubatorn för att lära sig mer om kunderna inom kulturarvssektorn, vilka behov och problem de har och hur bolaget kan lösa dem. De hoppas också på ökad insikt i hur kunderna arbetar, att få kontakt med marknaden och att Kulturarvsinkubatorn kan ge ännu mer tyngd till Aistorians erbjudande.