Bevakning av nyheter och trender för museer och kulturarvsaktörer. Läs mer om Omvärld och insikt.

Toto Asakusa Honganji av Katsushika Hokusai (1760-1849). (PDM)

Lång väg till ett digitaliserat kulturarv

KRÖNIKA Att digitalisera kulturarvet görs knappast i en handvändning. Men var ska vi börja? Och vilka föremål ska prioriteras? I sin krönika lotsar Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, oss fram bland några olika digitaliseringsspår.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Porträttbild på Moa Ranung

Nya vägledningar för digitalisering

Hur kan vi bidra till att kulturarvet bevaras i en digital framtid? Hur länkar vi samman den information som vi har med annan för att göra kulturarvet tillgängligt? Det här är något som Digisam hoppas kunna bidra till med sina nya vägledningar för digitalisering av kulturarvet.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Användarstudier formade ny vision på V&A

Victoria and Albert Museum i London har gjort sin största digitala satsning någonsin. Att föra samman samlingsdata med historierna bakom föremålen är ett gigantiskt steg, enligt Kati Price, chef för digitala medier på V&A, och på Digikult berättade hon om hur användarstudier formade visionen.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

”Wikipedia en oöverträffad kanal för museets samlingar”

KRÖNIKA. Museerna når ut till fler personer genom sina konton på sociala medier än genom sina museibyggnader. Men ännu fler når de om de visar sina samlingar på Wikipedia, skriver Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, i sin krönika.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Vem gör de bästa digitala utställningarna?

KRÖNIKA. Vad händer med de digitala satsningarna när museerna öppnar igen? I sin krönika uttrycker Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, sin önskan att museernas webbsidor ska få fortsätta vara något mer än bara en informationstavla. Lär av goda exempel, anser han. Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Möjligheter att ta betalt för onlinevisningar

Vilka möjligheter har museer att ta betalt för aktiviteter på nätet? Hur kan till exempel ett offentligt museum ta betalt för en guidad visning? Advokat Lorentz Reige hjälper till att reda ut begreppen.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Att återskapa den fysiska upplevelsen på skärmen går bara inte”

En fysisk utställning som blev digital till följd av pandemin. Men också en helt ny plattform att visa konst och interagera med besökare på. På Mudam i Luxemburg har utställningen Me, Family lett till både interaktiva möten – och onlinedating.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Det har varit ett ödmjukhetens år”

Boken The Future of the Museum: 28 Dialogues bygger på samtal med framträdande ledare inom museisektorn från hela världen. "Jag tycker mig se glimtar av en större benägenhet att testa oortodoxa idéer", säger författaren András Szántó.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Med museet i handen

När "världens mest digitalt transformerade museum" återöppnar i veckan står en liten bit kartong i centrum. ”Vi vill ta bort gränsen mellan den fysiska och den digitala museiupplevelsen”, säger Katrina Sedgwick, museidirektör på ACMI i Melbourne.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Stark betalningsvilja för kultur online

Cirka 17 miljoner människor i Tyskland har betalat för ett digitalt kulturevenemang eller museibesök under pandemin. Detta enligt en studieutförd i Tyskland av The Economist Intelligence Unit.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se


1 2 3