Bevakning av nyheter och trender för museer och kulturarvsaktörer. Läs mer om Omvärld och insikt.

Toto Asakusa Honganji av Katsushika Hokusai (1760-1849). (PDM)

Digitala satsningar trots att restriktioner tas bort

Kalmar läns museum väljer att utöka den digitala satsning som påbörjades i slutet av 2020. Nu lanserar museet en prenumerationstjänst. Men vissa museer anar en nedgång i intresset för digitalt material.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Kulturarvssektorn har inte utnyttjat digitaliseringen”

Tio år av samverkan kring digitalisering av kulturarvet har inte givit några konkreta resultat – det menar Henrik Summanen, författare till den nyutkomna boken Kulturarvets digitalisering. Han arbetar som samordnare på Digisam men kritiken och lösningsförslagen i boken är hans egna.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

Två personer med munskydd ser sig om i en museilokal. På väggarna hänger tavlor.

Så har museerna påverkats av pandemin

Våren 2020 ändrade coronapandemins framfart förutsättningarna i grunden för museer att bedriva sin verksamhet. Museerna har utmanats att tänka nytt och ställa om. Omvärld och insikt har samlat några exempel på sådana anpassningar – både i Sverige och internationellt.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Visualisering av digitiserade verk ur Nationalmuseums samlingar.

Lång väg till ett digitaliserat kulturarv

KRÖNIKA Att digitalisera kulturarvet görs knappast i en handvändning. Men var ska vi börja? Och vilka föremål ska prioriteras? I sin krönika lotsar Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, oss fram bland några olika digitaliseringsspår.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Porträttbild på Moa Ranung

Nya vägledningar för digitalisering

Hur kan vi bidra till att kulturarvet bevaras i en digital framtid? Hur länkar vi samman den information som vi har med annan för att göra kulturarvet tillgängligt? Det här är något som Digisam hoppas kunna bidra till med sina nya vägledningar för digitalisering av kulturarvet.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Användarstudier formade ny vision på V&A

Victoria and Albert Museum i London har gjort sin största digitala satsning någonsin. Att föra samman samlingsdata med historierna bakom föremålen är ett gigantiskt steg, enligt Kati Price, chef för digitala medier på V&A, och på Digikult berättade hon om hur användarstudier formade visionen.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

En karta från 1600-talet som föreställer Osmanska riket.

”Wikipedia en oöverträffad kanal för museets samlingar”

KRÖNIKA. Museerna når ut till fler personer genom sina konton på sociala medier än genom sina museibyggnader. Men ännu fler når de om de visar sina samlingar på Wikipedia, skriver Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, i sin krönika.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

porträtt på Mona Lisa

Vem gör de bästa digitala utställningarna?

KRÖNIKA. Vad händer med de digitala satsningarna när museerna öppnar igen? I sin krönika uttrycker Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, sin önskan att museernas webbsidor ska få fortsätta vara något mer än bara en informationstavla. Lär av goda exempel, anser han.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Möjligheter att ta betalt för onlinevisningar

Vilka möjligheter har museer att ta betalt för aktiviteter på nätet? Hur kan till exempel ett offentligt museum ta betalt för en guidad visning? Advokat Lorentz Reige hjälper till att reda ut begreppen.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Ett svartvitt foto på Thomas Byttebier

”Att återskapa den fysiska upplevelsen på skärmen går bara inte”

En fysisk utställning som blev digital till följd av pandemin. Men också en helt ny plattform att visa konst och interagera med besökare på. På Mudam i Luxemburg har utställningen Me, Family lett till både interaktiva möten – och onlinedating.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se


1 2 3 4