Bevakning av nyheter och trender för museer och kulturarvsaktörer. Läs mer om Omvärld och insikt.

Toto Asakusa Honganji av Katsushika Hokusai (1760-1849). (PDM)
En stad som växer fram ur en mobiltelefon som ligger ner på en bordsskiva.

Ny webbinarieserie om hållbar digital transformation

Hur kan museerna få sina digitala satsningar att bli hållbara, både i tid och pengar? Efter årsskiftet drar Riksantikvarieämbetet igång en serie webbinarier för att lyfta frågan.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Maskinen som kallas holländare. Två runda stora kärl och en stor rund metallsåll.

Hantverkskurs på distans – vad fungerar?

Tumba bruksmuseum har för första gången hållit sin kurs i papperstillverkning på distans. Vissa saker var svårare än väntat. Här delar Elin Ekeroth Kjellgren, enhetschef på museet, med sig av lärdomarna.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

Två personer i medeltida kläder framför en medeltida kuliss. I förgrunden syns dataskärmar och mixerbord.

Så ställde Medeltidsveckan om och blev digital

Lite dyrare än väntat, lite mindre vinst. Men viktiga lärdomar – och en smak av framtiden. Så sammanfattar Medeltidsveckan omställningen från fysiskt till digitalt evenemang.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Det går inte att överskatta kraften i intern entusiasm”

Entusiasm, engagemang och en utblick mot andra branscher – det gjorde att Smithsonian i Washington kunde ställa om och genomföra sin dataspelsfestival SAAM Arcade digitalt istället för att ställa in.
–  Att vi var många som redan hade tänkt på museet som en digital plats hjälpte oss att göra de förändringar som behövdes, säger Lauren Kolodkin på SAAM.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Foto på Amy Loutfi. I bakgrunden ser man ryggtavlan på en grupp människor.

”Pandemin visar att digitalisering är en nödvändighet”

Coronapandemin har påskyndat den digitala transformationen i många organisationer, inte minst inom kulturarvssektorn. Nu gäller det att dra nytta av tekniken så att digitaliseringen går från att vara plan B till att bli plan A. Det hävdar Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro Universitet.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Fotografi taget uppifrån Anna Nordlander i svart blus och röd kavaj står på en konstgjord gräsmatta.

Detta kan museerna lära av Amazon

Vad kan museer lära sig av Amazon, som idag lanserade sin svenska hemsida? Standardiserad presentation och snabb service, menar Anna Nordlander, svensk expert på den amerikanska e-handelsjätten.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Ett svartvitt fotografi på Karin Nilsson. hon har mörka kläder på sig och ler stort.

“Vi riskerar att förlora vår betydelse i samhället”

I ett av de mer omtalade inslagen på det digitala museimötet, som hölls i september, höjde Karin Nilsson, avdelningschef på Statens historiska museer, ett varningens finger för att digitaliseringen går för långsamt inom museisektorn. ”Jag var inte riktigt beredd på att det skulle bli så starka reaktioner”, säger hon.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Maria Isaksson i vit tröja och mör kavaj står bakom en affärsdisk. I barkunden syns varor på hyllor i kylar.

Service på våra egna villkor

I sin strävan att komma närmare sina kunder har Pressbyrån under året lanserat sin första helt obemannade butik. ”Det är en stark trend i samhället”, säger Maria Isaksson affärsutvecklingschef på Pressbyrån.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Foto på Ulf Johansson i ljus skjorta och mörk kavaj.

Öppet dygnet runt på museet?

Ett museum som alltid är öppet, även när personalen har gått hem? Är det verkligen möjligt för kulturarvsaktörerna att följa med i detaljhandelns trend med obemannade butiker? Ja, vi är redo för det, menar Ulf Johansson, professor i marknadsföring.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Fotografi på Amer Mohammed

“Titta utanför din bransch”

Obemannade butiker med smarta kameror och betalning i mobilen är ett sätt att komma närmare kunderna. Självscanning i hemmiljö är ett annat. Amer Mohammed, chef för Coops enhet Digital, ser hur gränserna mellan digital och fysisk miljö upplöses.

Sedan hösten 2019 är Amer Mohammed chef på Coop för den nya enheten Digital, som har i uppdrag att utveckla de affärsmöjligheter som digitaliseringen möjliggör. Han kallar sig tekniknörd och som sådan undrar han varför AR, augmented reality, inte har använts med av museerna.

– Man skulle kunna göra rejäla satsningar och använda skådespelare. Om man till exempel tittar på en målning som beskriver ett känt slag, då borde man kunna se hela det slaget utspela sig genom att bara titta ned i museigolvet genom mobilen. Ett sådant museum hade jag gärna betalat ett premiumpris för.

Jag nämner att det finns gott om 3D-visualiseringsprojekt i museisektorn och att många tavlor finns publicerade på nätet i hög upplösning, men Amer Mohammed efterfrågar något mer tillgängligt och direkt. Samma krav på enkelhet och intuitivitet ställer han på de tjänster Coop erbjuder.

– Kan man köpa en t-shirt med ett klick via Instagram, då vill folk att man även ska kunna köpa ett äpple i vår app med ett klick och så är det inte i dag. I dag är det sex klick innan du har gjort ditt köp.

Psykologin bakom sociala medier

Amer Mohammed framhåller att människors krav på hur tjänster ska vara utformade sätts utifrån deras upplevelser i den digitala miljön oavsett bransch.

– Felet många gör när de ska digitalisera är att de tittar på sin egen bransch. Men det är inte därifrån disruption kommer, disruption kommer alltid från sidan, säger Amer Mohammed, som tittar mer på utvecklingen inom sociala medier än inom livsmedelsbranschen.

– De som styr vad folk vill ha är bolag som Instagram och Snapchat. De släpper saker hela tiden som gör saker så sjukt bekväma att människor förväntar sig samma sak av alla upplevelser.

– Med sociala medier handlar det om att få folk att bli besatta av deras produkter. Det är mycket psykologi bakom deras utveckling, så de har ju gjort allt jobb. Om de släpper en ny cool gest, som att man kan swajpa på ett visst sätt, då vill folk göra det i Coop-appen också.

För att om inte hålla jämna steg med sociala medier så i alla fall kunna följa efter, krävs en rekrytering av innovativa talanger. Och inte heller här tittar Amer Mohammed inom den egna sektorn. Han är nöjd med att ha lyckats anställa personer från Klarna, Folksam, Trygg-Hansa och Spotify.

– Jag blir ju en typ av glorifierad vaktmästare. De säger åt mig vad de behöver och så ser jag till att det ordnas, oavsett om det är pengar eller pizza.

Fler tillfälliga butiker

En av satsningarna under 2020 är att öppna obemannade butiker där kunderna själva öppnar butiken med en app och sedan scannar och betalar sina varor i samma app. Syftet med försöket är att pröva om det är möjligt att finnas på fler ställen och därmed komma närmare kunderna, men samtidigt begränsa kostnaderna. Planen är att kunna sätta upp tillfälliga butiker i samband med tillfälliga evenemang eller under en del av säsongen då efterfrågan ökar, till exempel i skärgården på sommaren.

I år görs två tester och faller de väl ut kommer fler att öppnas. Amer Mohammed tror att det kommer finnas 10–20 obemannade butiker i slutet av 2021.

Den första följdfrågan kring obemannade butiker handlar ofta om stöld, men utifrån erfarenheterna från självscanning i butikerna är hypotesen att svinnet kommer att ligga på ungefär samma nivå som i traditionella butiker.

Tekniken gör det också möjligt att göra de vanliga butikerna semiobemannade.

– Då kan vi skifta fokus från att ha mycket personal i kassorna till att ha personal runt om i butiken för att inspirera kunderna. En butik kan också hålla öppet mer och i vissa fall kanske vara obemannad under natten, säger Amer Mohammed.

En förutsättning för att kunna ha öppet utan personal på plats är att övervakningssystemet kan läsa av om något avvikande sker så att till exempel väktare kan tillkallas.

– Det finns kamerateknik som kan upptäcka om ett barn ser vilset ut eller om någon beter sig konstigt och till exempel hela tiden plockar upp varor men inte scannar dem.

Fysiskt och digitalt möts

Avancerad kamerateknik är också en av grundstenarna i Amazon go-konceptet. Kunden går in, plockar saker och går ut, medan kamerorna registrerar både vem som handlar och vad som handlas, så att betalningen kan ske mer eller mindre automatiskt.

– Gränsen mellan näthandel och fysisk butik kommer att suddas ut. Med Coops app scan & pay finns det ju inget som säger att du måste scanna i en butik, du kan ju scanna hemma i köket. Det känns som att du scannar fysiskt men du handlar på nätet och då kan du välja om du vill beställa hem varorna eller lägga till dem i en inköpslista.

Vilka möjligheter finns då för museer när det gäller att luckra upp gränsen mellan fysiskt och digitalt besök?

– En grej jag alltid har funderat på är varför museer inte finns hemma. Jag har aldrig förstått det, säger Amer Mohammed.

– Varför kan jag inte se Mona Lisa hemma? Det är ju bara att göra en AR-modell av tavlan och så placerar man den hemma och tittar på den genom mobilkameran. Man borde kunna slänga upp en staty från ett museum i vardagsrummet så att man kan gå runt den.

Vägen till de sedermera självklara lösningarna är emellertid sällan spikrak, vilket beskrivs i ett av Amer Mohammeds motton: ”När det gäller teknik brukar jag säga att det handlar om att misslyckas snabbare än alla andra.”

***

Vilka råd vill du ge organisationer som står inför en digital transformation?

  1. Se till att det finns teknikkunskap i ledningen.
    ”Nummer ett är att ha teknikkunskap i företagsledningen. Det saknas ofta helt i dag. De flesta bolag, speciellt de som har misslyckats, har noll teknikkompetens i sin ledning.”
  2. Ändra arbetssätt och arbetskultur.
    ”Nyckeln är att ha förmågan att attrahera rätt typ av talang. Och den typen av profiler accepterar inte ett åtta-till fem-jobb, eller att man har nån styrgrupp som man måste rapportera till varje vecka, det där är bara att glömma. Man anställer dem som är bäst inom sitt område och så gör de sin grej. Man har tillit från dag ett. Man ska inte ha någon c-nivåchef som hela tiden kräver att man ska inrapportera till dem och som ska godkänna alla beslut. Det är en förändringsresa.”

 

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se