Grön bakgrund med vitt nätverk på, text/logotyp för Digitala museilyftet
Digitala museilyftet är ett kompetensutvecklingsprojekt inom digitalisering för museer Foto: (CC BY)

Om Digitala museilyftet

Digitala museilyftet är ett kompetensutvecklingsprojekt inom museernas digitalisering som riktar sig brett till samtliga museianställda på centralmuseerna i Stockholm – för att alla skall kunna och vara en del och stötta museernas digitala resa framåt. På sikt kommer utbildningarna spridas nationellt.

Den digitala transformationen har och fortsätter påverka många industrier och verksamheter i snabb takt. Detsamma gäller kulturarvssektorn. Digitala innovationer och verktyg har skapat nya möjligheter för museer att tillgängliggöra, bevara och nå ny kunskap på sätt som tidigare inte var möjliga. Digitaliseringen har även skapat nya arbetsmetoder, utmaningar och förväntningar från omvärlden. För att jobba strategiskt för ett digitaliserat kulturarv och få med sig hela organisationen på utvecklingen, är kompetens och kunskap inom ämnet en grundsten.

Museernas digitaliseringsarbete är ett viktigt steg för ett mer tillgängligt och sammanlänkat kulturarv. I grunden handlar det om demokrati och delaktighet. Det är ett viktigt arbete som berör alla delar av verksamheten. Därför är en grundläggande förståelse för det digitala kulturarvet och en gemensam syn på digitalisering viktiga kompetenser för samtliga medarbetare.

Syftet med Digitala Museilyftet är att stärka museipersonalens kompetens inom digitalisering för att stödja museernas digitaliseringsarbete. Genom detta får deltagarna en stabilare position på arbetsmarknaden och deltagande museer säkerställer en mer långsiktig och hållbar kompetensförsörjning inom digitalisering.

 

Tre nivåer utifrån yrkesroll

Digitala museilyftet kommer erbjuda tre utbildningspaket uppdelade på tre nivåer baserade på yrkesroll, behov och förkunskaper. Med start våren 2024 lanseras inledningsvis ledarskapsutbildningen. Därefter följer basutbildningen hösten 2024 och slutligen kommer spetsutbildningen våren 2025.

  • Ledarskapsutbildning
    Utbildningen riktar sig till chefer och ledare inom museisektorn. Efter avslutad utbildning skall deltagarna ha stärkt sin kunskap inom, och fått nya verktyg för förändrings- och innovationsledning kopplat till museernas digitala omställning samt hållbar kompetensförsörjning.
  • Basutbildning
    Utbildningen riktar sig till samtliga museianställda. Efter avslutad utbildning ska deltagarna ha en grundläggande förståelse för digitaliseringen, dess betydelse för museiarbetet och kan med större säkerhet delta i digitaliseringsfrågor på arbetsplatsen.
  • Spetsutbildning
    Utbildningen riktar sig till medarbetare som arbetar med samlingsförvaltning och/eller digitalisering och syftar till att utveckla fördjupad kunskap inom området länkade öppna data.

 

1200 museianställda bjuds in

Digitala museilyftet har sin grund i centralmuseernas samarbetsråds förstudie DigiKraft. I förstudien formulerades en vision som är skalbar till att kunna omfatta alla landets museer: ”Flera museiorganisationer. En samling. Oändliga möjligheter. Med användarna i fokus skapar vi tillsammans nya förutsättningar att aktivera, samskapa och utforska våra samlingar digitalt.” En förutsättning för att förverkliga denna vision är att stärka museipersonalens digitala liksom ökad kompetens avseende digital omställning för hållbart arbete med det digitala kulturarvet.

Digitala museilyftet bedrivs av Riksantikvarieämbetet och medfinansieras av Europeiska Socialfonden (ESF+) som ett kompetenshöjande projekt på regionnivå (2023–2026). Som ett regionbaserat ESF-projekt riktar sig denna utbildning till anställda på centralmuseerna i region Stockholm. En framgångsfaktor för projektets finansiering är samtliga 12 centralmuseers avsiktsförklaring att alla anställda, cirka 1200 personer, ska delta i Digitala museilyftets utbildningar. När utbildningarna är genomförda kommer de att spridas nationellt som en del av Riksantikvarieämbetets program för museernas digitala omställning.