Nyhetsarkiv
Två delad illustration. T.v. pekar barn och en lärare på en karta, och t.h. två barn som tittar på ett utställningsföremål, en djurskalle.
Riksantikvarieämbetet visar i projektet Räkna med museerna hur museer kan vara en resurs för skolor. Foto: (CC BY)

Museer stärker skolans undervisning

Museer är viktiga lärmiljöer för barn och unga. Det visar en sammanställning av forskning som Riksantikvarieämbetet gjort inom projektet ”Räkna med museerna”.

Forskning visar att museer och kulturarvsplatser främjar elevers tänkande, språk, empati och sociala förmågor. Det materiella kulturarvet utvecklar både elevers kognitiva lärande – det vill säga lärande som utgår från logiskt tänkande – och skapar fysiska och känslomässiga ingångar till kunskap.

Vikten av pedagogisk kompetens

Ett museibesök leder dock inte automatiskt till lärande. För att skapa djupare förståelse krävs vägledning av kunniga pedagoger eller andra vuxna, samt reflektion i klassrummet efteråt.

”Ett engagemang som skolan behöver”

– Museer skapar andra vägar till kunskap än klassrummet. Genom konkreta upplevelser väcks känslor, nyfikenhet och engagemang – något som skolan verkligen behöver. Men för att nå fler barn krävs en mer jämlik tillgång till museer och bättre strukturer för samverkan mellan museisektorn och skolan. Det säger Charlotte Ahnlund Berg, utredare vid Riksantikvarieämbetet.

Ett lärande bortom klassrummet. Skolprogrammet Beredskap genomförs i Jamtlis skogsby på friluftsmuseet. Foto: (CC BY)

K-podd: Museer som pedagogisk resurs

I ett avsnitt av Riksantikvarieämbetets podcast, K-podd, samtalar Erik Larsson med pedagogikforskaren Eva Insulander och museipedagogen Yvonne Andersson från Kulturen i Lund. De lyfter både hinder och möjligheter i samarbetet mellan museer och skolor.

Arbetet med projekt ”Räkna med museerna” fortsätter

Hittills har Riksantikvarieämbetet undersökt hur museer kan bidra till hälsa, beredskap, social inkludering och regional utveckling. Nästa del i arbetet handlar om museernas relevans för forskning och kunskapsuppbyggnad.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: