En trälåda full med gamla svartvita fotografier i olika storlekar.
Nu har bidraget för Kulturarvs-IT fördelats. Syftet med bidraget är att öka tillgängligheten till museernas samlingar och arkivmaterial. Foto: (CC BY)

Frågor och svar för Kulturarvs-IT

Vanliga frågor kring bidrag inom Kulturarvs-IT.

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och en mall för att räkna lönekostnader för att anställa arbetsledare inom Kulturarvs-IT.

Vilken summa kan jag söka bidrag för?

Du ska söka bidrag för lönekostnaderna till arbetsledaren. Så här räknar du:

A

B

C

D

Summa / % Antal
 

4

 

Månadslön1

 

39 474

 

12

473 688

= SUMMA (B4*C4)

 

5

 

Semesterersättning2

 

0,60%

 

32

7 579

=SUMMA(B5*B4*C5)

6 Summa 481 267
 

7

 

Sociala avgifter3

 

43,95%

211 517
=SUMMA(D6*B7)
8 Summa 692 784

Noter:
1) månadslön och antal månader
2) semestertillägg i procent och antal semesterdagar
3) arbetsgivaravgift, försäkring, tjänstepension, totalt %.

Vilket totalbeloppet ska anges i redovisningen?

Du räknar ut den totala summan som projektet kostar, dvs. lönekostnader för projektledare och gruppens medlemmar samt eventuellt övriga kostnader för material som behövs för att bedriva projektet. Lön för avdelningschef eller enhetschef ska inte räknas in här. Endast de personer som ingår i projektet räknas.

Var hittar jag mitt diarienummer?

Diarienumret, RAÄ-20XX-löpnummer, får du via mottagarbeviset som du fick efter din anmälan skickats in. Det är ett nytt diarienummer varje år. Diarienumret anger du vid all korrespondens med Riksantikvarieämbetet. Alltså måste du se till att spara det.

Eventuella kompletteringar skickas snarast till registrator@raa.se. Uppge alltid det diarienummer som meddelats efter att ansökan har skickats.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på https://www.raa.se/gdpr