Material och marknadsföring

Här hittar du information om vad Riksantikvarieämbetet gör centralt samt tips för din egen lokala marknadsföring. Här kommer efterhand även det stödmaterial som tas fram för årets tema.

Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar vid Kulturarvsdagen med marknadsföringsmaterial såsom affischer och nyhetstips som går att ladda ner från vår webbplats. Vi gör även centrala och regionala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva. Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.

Marknadsföringsmaterialet för årets tema publiceras här efterhand under våren/försommaren. Se beskrivningar och länkar till materialet nederst på sidan.

Gemensam marknadsföring

Riksantikvarieämbetet står för övergripande marknadsföring av Kulturarvsdagen genom:

  • Webbplatsen: På den gemensamma webbplatsen för Kulturarvsdagen, raa.se/kulturarvsdagen,  presenteras alla arrangemang som deltar.
  • Pressmeddelande: Vi skickar ut ett gemensamt pressmeddelande om när temadagen är, ungefär en vecka innan evenemanget Kulturarvsdagen går av stapeln. Dessutom skickar vi regionala utskick av pressmeddelandet med några exempel på arrangemang i området.
  • Annonsering: Vi marknadsför temadagen och den gemensamma webbplatsen för Kulturarvsdagen i utvald nationell media samt i våra egna och våra samarbetspartners olika kanaler, såsom nyhetsbrev, artiklar och sociala medier. Se exempel på annons för 2024
  • På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Kulturarvsdagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där!

Lokal marknadsföring – tips!

Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Här hittar du några tips för er egen marknadsföring:

  • Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang med dagens aktiviteter till olika evenemangskalendarier är ett bra sätt att nå besökare men också lokalmedia som vill hitta intressanta aktiviteter att göra inslag om kring det som händer i närområdet.
  • Tipsa lokalpress/lokalradio: Gör gärna ett eget pressmeddelande eller mejla tipsen direkt till lokala journalister. Även om Riksantikvarieämbetet skickar ut ett övergripande pressmeddelande så kan ni göra ett eget om just er aktivitet. En enkel mall för hur du kan skriva ett eget pressmeddelande finns att ladda ner här nedan.
  • Sociala medier har stor spridning: Tagga alltid inlägg med #kulturarvsdagen. Då kan vi även följa upp statistik på inlägg och artiklar på till exempel Twitter och Instagram.
  • Affischera: Att sätta upp egna affischer är ett annat exempel på hur du kan berätta om vad som händer på Kulturarvsdagen hos just er. Använd gärna någon av affischmallarna nederst på sidan nedan och fyll i vad som sker hos er, eller gör en egen affisch.
  • Annonsera i lokaltidningar: Har du en budget för att annonsera kan det vara ett bra alternativ att annonsera i lokaltidningar för att nå ut till allmänheten.

Glöm inte att hänvisa till den gemensamma webbadressen raa.se/kulturarvsdagennär du tar fram eget material.

Uppföljning och utvärdering

Efter Kulturarvsdagen skickas en obligatorisk utvärderingsenkät för ert deltagande ut till kontaktpersonen för ert arrangemang. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget och så vidare.

Till er hjälp finns då en mycket enkel enkät som ni kan dela ut till besökare, såvida ni inte gör en egen. Med den har ni ett bra underlag inför utvärderingen som vi skickar till er några dagar efter genomfört evenemang. Ni ska dock inte skicka in besökarnas enkäter till oss!

Ladda ned enkäten till besökare (2024, pdf)

Anmälan

Har du inte skickat in din anmälan? Läs mer om hur du anmäler ett arrangemang.

 

Mallar och bilder

Du kan ladda ner årets affisch och temabild, den gemensamma logotypen för de europeiska kulturarvsdagarna samt en liten illustration som symboliserar årets tema nederst på denna sida. Här finns också en enkel mall för vad man kan skriva i ett pressmeddelande eller nyhetstips till kalendarier etc.

Uppdaterat material för 2025 kommer under försommaren. Till dess kan du se materialet från 2024.

Ladda ned temaaffischen för 2024 som pdf, i utskriftsformatet A3 eller A4.

Fyll gärna i det vita fältet på affischmallen med rubriken på ert arrangemang och lite information om vad som händer lokalt hos er. Du kan också skriva ut den tom och använda fältet för att sätta dit ert eget program. Sätt sedan upp affischen där människor möts; anslagstavlor i affären, vid kyrkan, på biblioteket eller liknande.

Se exempel ifylld A3-affisch Kulturarvsdagen 2024:

Välj mallalternativ:

Ladda ned temabilder för Kulturarvsdagen 2024

Fronten på ett gammalt lok med ångande rök från skorstenen och runt om.
Temabild Kulturarvsdagen 2024: Kulturens vägar, knutpunkter
och mötesplatser.
Foto: Susanne Nilsson (CC BY-SA)

Ladda ned den runda illustrationen, symbolen för Kulturarvsdagens tema 2024

Ladda ned logotypen för European Heritage Days (EHD)

Illustration EHD

Ladda ned logotypen för finansiärerna Europaunionen och Europarådet

    Här finns en inspirationsmall för lokalt nyhetstips/pressmeddelande eller tips till evenemangskalendarier.

    Här finns en enkel enkät som ni kan dela ut till besökare, såvida ni inte gör en egen.

    Om ni delar ut och sen sammanställer enkäten så har ni ett bra underlag inför den utvärdering som vi skickar till er några dagar efter genomfört evenemang. (Ni ska inte skicka in besökarnas enkäter till oss.)