Nätverksträff Immersiva medier 20-21/4, 2020

20-21 april 2020 genomfördes vårens träff i nätverket för immersiva medier, denna gång som onlineversion.

Nästa träff sker också online, 6-7 oktober 2020 och Göteborgs stadsmuseum står för värdskapet. Temat är stadsplanering och kulturmiljö.

Presentationer från träffen:

Status på branschen – Presentation nätverksträff 200420 – Jonas Carlson Almqvist
Immersive Storytelling 2020 – Presentation nätverksträff 200421 – IVAR Studios
Länklista från Erik Lerneståls presentationer nätverksträff 200420
Niclas Dahlström-Immersiva medier 20200420
Wilhelm_Lagerkrantz-Hemse
Arbete med VR på Forum för levande historia – Henrik Gahnström & Marcel Rådström (pdf utan film)
Arbete med VR på Forum för levande historia, Henrik Gahnström & Marcel Rådström – Powerpoint 

Chattfiler från träffen (anonymiserade deltagarnamn):

Pass1_chat-anonymiserad
Pass2-chat-anonymiserad
Pass3-chat-anonymiserad

Programmet för träffen:

Dag 1 – pass 1: 09.00 – 11.00 Utblick, hybrida museiupplevelser samt virtuella gruvbesök
Dag 1 – pass 2: 14.00 – 16.00 Statens Historiska Museer
Dag 2 – pass 3: 10.00 – 12.00 Storytelling i VR

Arrangör:  Riksantikvarieämbetet, Statens historiska museer och Kulturarvsinkubatorn

PROGRAM DAG 1 – PASS 1 
9.00 – 9.05 Välkomna till mötet, praktiska tips Zoom Wilhelm Lagerkrantz, Statens Historiska Museer
Pär Jonsson, Riksantikvarieämbetet
9.05 – 9.30 Immersiva medier – status på branschen vad gäller tillämpningar och teknik Jonas Carlsson Almqvist, Virtual Sweden
https://virtualsweden.se/
9.30 – 10.05 SIMS VR-miljö
Ett verktyg för att på ett spännande, lättillgängligt och innovativt sätt låta barn och ungdomar uppleva hur det är att befinna sig i en modern svensk underjordsgruva. SIMS-VR är en del av Tekniska Museets gruvutställning.
Niclas Dahlström, Senior Projektledare
Gruv och Mineral, LTU Business
10.05 – 10.15 Paus
10.15 – 11.00 Forskningsprojektet GIFT – Hybrida museiupplevelser, kollektiva interaktionsmoment och personliga guider Paulina Rajkowska, Uppsala universitet
Karin Johansson, Uppsala universitet
Avslut och summering Pär Jonsson, Riksantikvarieämbetet
DAG 1 – PASS 2
14.00 – 14.05 Välkomna till mötet, praktiska tips Zoom Pär Jonsson, Riksantikvarieämbetet
14.05 – 14.30 När användarna ger tillbaka
En berättelse om hur 3D-skanningar av interiörer på Hallwylska museet fick ett eget liv på nätet.  Användargenererat innehåll för att skapa guidad visning i VR.
Erik Lernestål, Statens Historiska Museer 
14.35 – 15.10 Pekskärmslösning för 3D-modeller i museer
Har du 3D-modeller på Sketchfab? Vill du visa upp dem i en publik miljö? Med opensource-lösningen utvecklad av Statens historiska museer tillsammans med RaySpace AB blir det enkelt.
Erik Lernestål, Statens Historiska Museer 
15.10 – 15.20 Paus
15.20 – 15.50 Att återskapa en vikingatida kyrka i VR Wilhelm Lagercrantz, Statens Historiska Museer
15.50 – 16.00 Avslut och kort summering Pär Jonsson, Riksantikvarieämbetet
DAG 2 – PASS 3
10.00 – 10.05 Välkomna till mötet.  Praktiska tips Zoom. Pär Jonsson, Riksantikvarieämbetet
10.05 – 10.30 Fra skriftlige kilder i arkiv til digital virkelighet – veien til Oslo havn 1798 Ragnhild Hutchinson, Tidvis Norge
https://www.tidvis.no/
10.30 – 11.00 Den immersiva narrativa revolutionen Fredrik Edström, grundare och producent
Ivar Studios
11.05 – 11.15 Paus
11.15 – 11.45 Visualisering av samtidshistoriska händelser, utifrån utställningen ”Yttrandefrihetens gränser” Henrik Gahnström, webbstrateg,
Forum för levande Historia
11.45 – 11.55 Nytt från Kulturarvsinkubatorn Victor Jansson, Riksantikvarieämbetet
http://kaink.se/
11.55 – 12.00 Överlämning till nästa arrangör av nätverksträff  – Göteborgs stadsmuseum Pär Jonsson, Riksantikvarieämbetet
Avslut