Collage med höghus, cirkelmönster och pixelerad bakgrund.
Den 9–10 november 2022 är det dags för nästa nätverksträff för immersiva medier. Foto: (CC0)

Program Nätverket för immersiva medier 9–10 november

Här hittar du aktuellt program för kommande nätverksträff den 9–10 november.

Träffen denna gång arrangeras av Riksantikvarieämbetet, Västerås Museer och Kulturutveckling Region Västmanland.

Du deltar via Zoom. (Ny i Zoom? Läs mer under Att tänka på under mötet.)

Onsdag 9 november

Dagens tema: 3D-dokumentation av kulturarvet med praktiska exempel från bland annat Notre Dame, Stonehenge och Ukraina.

09.00 – Välkomna

Välkomna till Nätverksträff för immersiva medier

09.20 – EUs nya krav på 3D dokumentation av kulturarvet

Henrik Summanen, Riksantikvarieämbetet

År 2021 uppdaterades EU-kommissionens rekommendation gällande digitalisering av kulturarvet. 3D-dokumentation av monument och byggnader hör till nyheterna. Henrik leder förstudien till det svenska 3D-scanningsprojektet på Riksantikvarieämbetet och berättar om de nya kraven.

09.35 – Introduktion till 3D-teknik med exempel

Thomas Hagaeus, Hagaeus Bygghantverk

Som timmerman och 3D-expert har Thomas Hagaeus stor förståelse för vad som är viktigt att med den nya tekniken dokumentera för olika typer av byggnader. Här ger han en introduktion i den grundläggande 3D-tekniken, samt visar exempel från olika byggnadsobjekt.

10.10 – PAUS

10.25 – Introduktion till projektet #SaveUkrainianHeritage

Viktor Lindbäck, Riksantikvarieämbetet

10.30 – Save Ukrainian Heritage project

Yura Prepodobnyi och Andriy Hryvnyak, Skeiron

Skeiron är en Lviv-baserad organisation som digitaliserar kulturarvet för bevarande, återuppbyggnad och restaurering. I samband med Rysslands invasion av Ukraina lanserade Skeiron projektet #SaveUkrainianHeritage för att bevara Ukrainas arkitektoniska och konstnärliga arv. Företaget strävar efter att involvera alla som kan hjälpa till med skanningen – yrkesverksamma inom området, naturvårdare, volontärer, utländska institutioner och lokala myndigheter.

11.15 – 3D-dokumentation av Stonehenge

Martin Edström, National Geographic-fotograf och grundare IVAR Studios

Martin ger en inblick i arbetet med att skapa 3D-modeller för National Geographic, med storytelling och visuell kvalitet i fokus. Han anlitas flitigt av National Geographic för projekt inom VR och AR, och kommer bland annat ge inblick i det senaste projektet där han fick i uppdrag att återskapa Stonehenge i 3D. Efterarbetet gjordes av IVAR Studios och har sedan dess publicerats i National Geographics globala kanaler, främst i form av ett AR-filter på instagram för att väcka intresse för den ikoniska kulturarvsplatsen hos en bred publik.

11.45 – Lunch

12.35 – 3D Documentation and the Restoration of Notre-Dame of Paris

Lindsay S. Cook, Ph.D., The Pennsylvania State University

Starting in 2010, the late architectural historian Andrew Tallon used 3-D laser scanning technology and high-resolution panoramic photography to create a near-complete digital record, inside and out, of Notre-Dame of Paris, one of the world’s most celebrated structures. Professor Cook presents an overview of the digital scanning and discusses its contribution to the rebuilding of this beloved cathedral in the wake of the tragic fire of April 2019.

13.15  avslut

 

Torsdag 10 november

Dagens tema: Från Västerås till svarta hål via appar och syntolkning

9.00 Inledning

9.15 Hubbla – så sprider vi kulturarv i Västmanland

Karin Engström, Kulturutveckling Region Västmanland

När man tröttnat på det som finns på webben och verkligheten inte säger så mycket alls, när alla skyltar lyser med sin frånvaro, då får det bli något helt annat, en mobilapp! Kulturappen Hubbla vänder sig till barn, unga, familjer och andra som vill uppleva kultur i kortare format vid olika geografiska punkter. Där kan man upptäcka saker som berättar om hur det var förr, vad som händer idag och som även visar upp nyskapad digital konst. Upplevelserna kan vara gjorda som AR, film, bild eller ljud. Man kan också bidra med eget innehåll till Hubbla.

9.50 – Bella Runes Portal och andra konstverk i AR

Inledning Lina Ahtola, Västerås museer. Bella Rune, konstnär

Bella Rune är en konstnär som under flera år använt sig av AR-teknik i sin konstnärliga praktik. I Västerås har hon gjort verket ”Bella Runes Portal” som kan upplevas genom en app i mobilen. ”Våra mobiler är scenen för våra publika jag, men här utspelar sig också det mest privata, vilket gör mobilen till det perfekta redskapet för att söka poetiska stigar i stadens gemensamma utrymmen, där privat och offentligt samexisterar. Den immateriella verkligheten är fri från tyngdlag, lukt och åldrande och inga tillstånd behöver sökas, så förslag kan testas i en gemensam, klardrömmande stadsvandring.”

10.30 PAUS

10.50 – Introduktion om syntolkning

Viktor Lindbäck, Riksantikvarieämbetet

10.55 – Syntolkning

Magnus Johansson, Iris Media

Magnus Johansson är syntolk och producent på Iris Media. Han har syntolkat utställningar, besöksmål, biofilmer och tv-program i över tio år. Magnus kommer att prata om vad syntolkning är och hur det kan användas för att öka tillgängligheten.

11.25 – Utställningen Rädd eller beredd
Oscar Engberg, Jesper Cederlund, Riksantikvarieämbetet och Johan Eckerström, Houdini

Riksantikvarieämbetets utställningsverkstad har det senaste året arbetat intensivt med en mobil utställning om beredskap tillsammans med MSB och Statens försvarshistoriska museer, SFHM. Riksantikvarieämbetets roll som museimyndighet är att arbeta med att utveckla utställningsmediet. Utställningen ”Rädd eller beredd”, som kommer turnera till gymnasieskolor, består av pedagogiska utmaningar kring beredskap, samtidigt som en immersiv upplevelse i form av en orkan byggs upp i utställningens digitala fönster. Produktionsbolaget Houdini har skapat den virtuella orkanmiljön i spelmotorn Unreal.

12.00 – Lunch

12.45 – Introduktion Chandras sound

Viktor Lindbäck, Riksantikvarieämbetet

12.50 Chandra’s Cosmic Notes

Kimberley Arcand, Visualization scientist & emerging technology lead, Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

The Universe ”speaks” through light. Humans have built incredible machines and launched them into space where they capture this light, most of which is invisible to our eyes. The telescopes capture light as digital codes and are often turned into images. But scientists have also learned how to translate the images of deep space into sound, using a different sense to experience the cosmos.  Listen to the debris from an exploded star or sound waves from a black hole, and hear the majestic messages the Universe is sending us. Cosmic notes from telescopes like NASA’s Chandra X-ray Observatory, James Webb Space Telescope and Hubble Telescope to delight us and help us learn about our Universe.

13.30 – Presentation av värd för nästa nätverksträff.

13.45 – Avslut

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
  • Kategorier: Event
  • Etiketter: Immersiv