Så skapar du flexibel belysning

Vad ska man tänka på när man planerar ett armatursystem? Jesper Cederlund, utställningstekniker vid Riksantikvarieämbetet, berättar om grunderna för en flexibel utställningsbelysning. 

När det gäller utställningsbelysning är det viktigt med en bra infrastruktur som ger så stor flexibilitet som möjligt. Den vanligaste lösningen är ett skensystem där man kan flytta armaturerna fritt längs med skenan. Därigenom slipper man separata kabeldragningar i taket eller på väggarna till varje armatur.

Trefasskena

Mest använd är trefasskenan som man monterar  direkt i taket eller som pendlar ner om man har högt i tak. Det finns även lågvoltsskenor med mindre armaturer som man kan använda där man har lågt i tak, men de är ofta lite mer märkesberoende, alltså bundna till en viss tillverkare, och inte så flexibla när det gäller vilka armaturer man kan montera i dem. 

En annan fördel med trefasskenan  är just att det finns tre faser att tillgå, det vill säga tre säkringar med 16 ampere per säkring så att vi kan belasta skenan med många ljuskällor, projektorer och annan elektrisk utrustning.

Ett exempel på hur man skulle använda de tre faserna:

Fas 1 – till den konventionella utställningsbelysningen, alltså den som inbjuder besökarna till att gå in i utställningen. 

Fas 2 – fast ström till projektorer som man inte vill riskera slås av när man går ifrån lokalen eller genom att någon trycker på en ljusknapp. 

Fas 3 – till städbelysning eller kopplas till en rörelsedetektor så att inte all belysning behöver lysa hela tiden. 

Hur börjar man?

När man ska planera för att köpa in ett skensystem och armaturer  är det viktigt att man gör det i samråd med fastighetsägaren och fastighetsskötaren som vet var man lämpligen kan göra infästningar och liknande. Därefter ska man bestämma om man vill ha skensystem med skenor för styrning, eller om man vill ha armaturer med styrning direkt på armaturen istället. 

När man planerar för placeringen av skenan i museet är det viktigt att samråda med så många som möjligt. Blanda gärna in utställningsproducenter, konservatorer, tekniker och ljussättare – ju fler perspektiv ni får med, desto större är chansen att det blir rätt från början. 

När det är dags att köpa in armaturer så är det LED-armaturer som gäller. Lysrör, halogen, urladdningslampor och liknande kommer att fasas ut i och med ekodirektivet. 

Köp helst armaturer som är anpassade för LED-belysning. De är konstruerade så att de avleder värme bakåt så mycket som möjligt. Retrofit-armaturer eller retrofit-lampor som man sätter i gamla armaturer har inte alls samma effektivitet eller livslängd och blir oftast dyrare i slutändan. 

Värmen är LED-chipets största fiende och samlas det damm och annat  försämras livslängden avsevärt – och det kan gå fort.  

Val

När man går över från halogenbelysning  till LED-belysning finns det många fler val att göra och många fler parametrar att ta hänsyn till, exempelvis:

  1. Val av färgtemperatur för armaturerna: varmvitt eller kallvitt, eller något däremellan.
  1. Val av Ra-värde. Ett Ra-värde som går upp till 100 och över 90 är önskvärt.
  1. Val av chiptyp och linsteknik. Det finns olika typer av chip och linstekniker på LED-armaturerna idag, vilket man även behöver ta hänsyn till när man gör sina inköp.

Det finns exempelvis multipla linser, där varje  LED sitter för sig själv med en liten lins per LED. Nackdelen med den tekniken, som finns på en del budgetarmaturer, är att man får multipla skuggor, vilket inte är önskvärt vid belysning av en staty eller ett föremål som står en bit från en vit vägg. 

Strålkastare eller spotlights är de vanligaste armaturerna i utställningssammanhang och finns i många olika varianter, exempelvis sådana där man ändrar spridningsvinkel genom att byta linser eller med hjälp av en knapp här på baksidan. Andra modeller har en fast spridningsvinkel  som inte går att justera över huvud taget. Skaffar man sådana behöver man vara säker på användningsområdet under lång tid eftersom man inte kan justera spridningsvinkeln.

Bra att veta

  • En utställningsstrålkastare bör medge möjligheten att sätta på så kallade barndoors och skärma av så att man inte bländar betraktaren.
  • En filterhållare är bra att ha så att man kan byta filter till exempelvis ett frostat filter.
  • Armaturer med zoom och fokus ger en ljusbild med fina, skarpa kanter lugnt ut i bilden.
  • Tillgång till spadar som gör det möjligt att skärma av och forma ljuset efter behov, exempelvis till en helt fyrkantig ljusbild, är användbart. Många av dessa har även hållare för Gobo så att man kan sätta in olika mönster.
  • En wallwasher är en strålkastare som har ett specifikt linssystem med en speciell ratio där ljuset går rakt fram och snett nedåt. En wallwasher I kombination med en profilstrålkastare kan vara effektfull i en utställningsmiljö.
  • Tänk på att infallande vinkel är alltid ska vara densamma som utfallande då reflekterade ytor belyses. Detta är viktigt för att ljuset inte ska bli bländande. Glöm inte att barn och rullstolsburna har en lägre sikthöjd än en genomsnittlig vuxen.
  • Placera inte belysningen så att besökarna skuggar sådant som ska vara belyst, exempelvis föremål eller textskyltar.
  • Tänk på helheltsupplevelsen från början till slut och använd belysningen för att leda folk dit du vill.
  • Läs gärna på så mycket som möjligt kring den nya  belysningen när ni ska skaffa ny belysning till museet.

Har du frågor eller funderingar – välkommen att kontakta oss.

 

Kategori


Jesper Cederlund

jesper.cederlund@raa.se


  • Publicerad:
  • Uppdaterad: