Material och marknadsföring

Alla anmälda arrangemang presenteras, sorterade landskapsvis, på Riksantikvarieämbetets webbplats för Kulturarvsdagen. Arrangemangen läggs ut efterhand som de anmäls, så ju tidigare vi får din anmälan desto längre tid exponeras dina aktiviteter.

Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar med marknadsföringsmaterial såsom affischer och annonsmallar som går att ladda ner från vår webbplats. Vi gör även regionala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva. Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.

Marknadsföring

Riksantikvarieämbetet står för övergripande marknadsföring av Kulturarvsdagen genom:

  • Webbplatsen raa.se/kulturarvsdagen: På webbplatsen för Kulturarvsdagen presenteras alla arrangemang som deltar.
  • Pressmeddelande: Vi skickar ut ett gemensamt pressmeddelande om när temadagen är, ungefär en vecka innan evenemanget Kulturarvsdagen går av stapeln. Dessutom skickar vi regionala utskick av pressmeddelandet med några exempel på arrangemang i området.
  • Annonsering: Vi marknadsför temadagen och den gemensamma webbplatsen för Kulturarvsdagen i utvald nationell media samt i våra olika kanaler, såsom nyhetsbrev, artiklar och sociala medier.
  • På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Kulturarvsdagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där!

Lokal marknadsföring – tips

Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Här hittar du några tips för er egen marknadsföring:

  • Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang med dagens aktiviteter till olika evenemangskalendarier är ett bra sätt att nå besökare men också lokalmedia som vill hitta intressanta aktiviteter att göra inslag om kring det som händer i närområdet.
  • Tipsa lokalpress/lokalradio: Gör gärna ett eget pressmeddelande eller mejla tipsen direkt till lokala journalister. Även om Riksantikvarieämbetet skickar ut ett övergripande pressmeddelande så kan ni göra ett eget om just er aktivitet. En enkel mall för hur du kan skriva ett eget pressmeddelande finns att ladda ner här nedan.
  • Sociala medier har stor spridning: Tagga alltid inlägg med #kulturarvsdagen. Då kan vi även följa upp statistik på inlägg och artiklar på till exempel Twitter och Instagram.
  • Affischera: Att sätta upp egna affischer är ett annat exempel på hur du kan berätta om vad som händer på Kulturarvsdagen hos just er. Gör en egen eller använd affischmallen nedan och fyll i vad som sker.
  • Annonsera lokaltidningar: Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra alternativ.

Glöm inte att hänvisa till den gemensamma webbadressen till den gemensamma evenemangswebben www.raa.se/kulturarvsdagen, om du tar fram eget material.

Marknadsföringsmaterial

Det finns en enkel mall för vad man kan skriva i ett pressmeddelande. Du kan också ladda ner affischer, bilder och den gemensamma logotypen för de europeiska kulturarvsdagarna här nedan. Affischmallen finns i även i Indesign-format för egen bearbetning.

Logo EHD

Gemensam logotyp för de europeiska kulturarvsdagarna (European Heritage Days, EHD). Högerklicka och spara bilden och använd den gärna i din egen marknadsföring.

 

Uppföljning och utvärdering

Efter Kulturarvsdagen skickas en utvärdering via ett webbformulär till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget osv. Till er hjälp för att få ett bra underlag finns också en enkel enkät att dela ut till besökare.

Ladda ned filer och mallar

Här kan du ladda ned årets temaaffisch som pdf, i utskriftsformatet A3 eller A4, alternativt som indesignfil.

Fyll gärna i det vita fältet på affischmallen med rubriken på ert arrangemang och lite information om vad som händer lokalt hos er. Du kan också skriva ut den och använda fältet det för att sätta dit ert eget program. Sätt upp affischen där människor möts; anslagstavlor i affären, vid kyrkan, på biblioteket eller liknande.

Här kan du ladda ned årets temabild.

Här finns en inspirationsmall för lokalt pressmeddelande eller tips till evenemangskalendarier.

  • Exempel/mall för lokalt pressmeddelande Kulturarvsdagen  2019 (Kommer inom kort.)