
Material och marknadsföring
Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar vid Kulturarvsdagen med marknadsföringsmaterial såsom affischer och nyhetstips som går att ladda ner från vår webbplats. Vi gör även centrala och regionala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva. Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.
Marknadsföring
Riksantikvarieämbetet står för övergripande marknadsföring av Kulturarvsdagen genom:
- Webbplatsen: På webbplatsen för Kulturarvsdagen, raa.se/kulturarvsdagen, presenteras alla arrangemang som deltar.
- Pressmeddelande: Vi skickar ut ett gemensamt pressmeddelande om när temadagen är, ungefär en vecka innan evenemanget Kulturarvsdagen går av stapeln. Dessutom skickar vi regionala utskick av pressmeddelandet med några exempel på arrangemang i området.
- Annonsering: Vi marknadsför temadagen och den gemensamma webbplatsen för Kulturarvsdagen i utvald nationell media samt i våra olika kanaler, såsom nyhetsbrev, artiklar och sociala medier.
- På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Kulturarvsdagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där!
Lokal marknadsföring – tips
Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Här hittar du några tips för er egen marknadsföring:
- Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang med dagens aktiviteter till olika evenemangskalendarier är ett bra sätt att nå besökare men också lokalmedia som vill hitta intressanta aktiviteter att göra inslag om kring det som händer i närområdet.
- Tipsa lokalpress/lokalradio: Gör gärna ett eget pressmeddelande eller mejla tipsen direkt till lokala journalister. Även om Riksantikvarieämbetet skickar ut ett övergripande pressmeddelande så kan ni göra ett eget om just er aktivitet. En enkel mall för hur du kan skriva ett eget pressmeddelande finns att ladda ner här nedan.
- Sociala medier har stor spridning: Tagga alltid inlägg med #kulturarvsdagen. Då kan vi även följa upp statistik på inlägg och artiklar på till exempel Twitter och Instagram.
- Affischera: Att sätta upp egna affischer är ett annat exempel på hur du kan berätta om vad som händer på Kulturarvsdagen hos just er. Gör en egen eller använd affischmallen nedan och fyll i vad som sker.
- Annonsera lokaltidningar: Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra alternativ.
Arrangemangen läggs ut efterhand som de anmäls, så ju tidigare vi får din anmälan desto längre tid exponeras dina aktiviteter.
Marknadsföringsmaterial
Det finns en enkel mall för vad man kan skriva i ett pressmeddelande eller nyhetstips. Du kan också ladda ner årets affisch temabild och den gemensamma logotypen för de europeiska kulturarvsdagarna här nedan.
Glöm inte att hänvisa till den gemensamma webbadressen raa.se/kulturarvsdagen, när du tar fram eget material.
Uppföljning och utvärdering
Efter Kulturarvsdagen skickas en utvärdering via ett webbformulär till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget osv.
Till er hjälp finns också en mycket enkel enkät som ni kan dela ut till besökare och sedan sammanställa för att få ett bra underlag att rapportera in, se nedan.
Har du inte skickat in anmälan ännu? Då kan du gå till sidan med anmälningsformuläret för arrangörer här
Mallar och bilder
Materialet kommer att fyllas på efterhand här nedan från och med maj månad och under sommaren.