Neil Thomas klädd i skjorta och kavaj, sitter med stora lurar på sig. Bakom honom syns en dataskärm och bokhyllor.
Neil Thomas, grundare av Youtubekanalen RMC. Foto: (CC BY)

”Om du inte frågar så får du inget”

På tre år har han förvandlat sin hobby till ett heltidsjobb. Nu delar youtubern Neil Thomas med sig av sina kunskaper om att tjäna pengar på digitalt innehåll.

I januari 2017 började den brittiske datorentusiasten Neil Thomas lägga upp filmer där han pratade om retrodatorer på sin Youtubekanal RMC Retro. Kanalen hade han startat tidigare, men inte gjort något åt på flera år. Nu ville han knyta kontakt med andra människor med samma intresse och började därför lägga ut enklare filmer som han producerade i sitt hem.

Han nådde snabbt ut till likasinnade över hela världen. En av dem frågade ”hur kan jag stötta dig, har du någonsin funderat på att använda Patreon?”.

Idag kan Neil Thomas leva på de intäkter som Youtubekanalen inbringar. Han har flyttat verksamheten till en större studio och har, förutom Youtubekanalen, givit ut en bok och en skiva samt har regelbundna direktsändningar, livestreams.

Intäkterna kommer från Youtubeannonser, externa sponsorer samt Patreon-beskyddare.

Plattformen Patreon gör det möjligt för främst kreatörer och kulturutövare att få sina verksamheter stöttade genom donationer eller prenumerationer.

Genom Patreon har RMC idag 1024 beskyddare, vilket är verksamhetens främsta intäktskälla.

Att nå tusen beskyddare är ett mer avgörande steg för en verksamhet än att nå 10000, erfar Neil i en intervju med Riksantikvarieämbetets verksamhetsutvecklare Björn Sundberg, som sändes i samband med den första delen av webbinarieserien Hållbar digital förmedling.

– Får du tusen beskyddare hamnar du i en position där du kan ägna mindre tanke åt inkomster och fokusera mer på kreativitet, säger Neil Thomas.

Vilket är hans främsta tips till den som aldrig tidigare har varit i kontakt med Patreon? Att helt enkelt informera publiken om möjligheten att vara med och stötta.

Det är lättare sagt än gjort: att be om pengar av sin publik kan upplevas som obehagligt.

– I början var det svårt för mig att göra det, men så fort jag frågade om tittarna ville bli beskyddare så började de bli det. Om du inte frågar så får du inget, säger Neil.

Orsaken till att så många av RMC:s tittare har valt att bli beskyddare är, tror Neil, att de känner tillhörighet. Börja skapa innehåll och bygg upp din publik – och börja tänk på pengarna lite längre fram, är hans råd.

– Om ditt syfte är att tjäna pengar direkt så driver du förmodligen din kanal av fel anledning, säger Neil Thomas.

Integriteten är viktig.

– Och om tittaren får en känsla av att du visar något i syfte att tjäna pengar på din publik kan du förlora integriteten snabbt, säger han.

Förutom att arbeta med sin Youtubekanal samarbetar även Neil Thomas med Museum of computing i Swindon, som nyligen har påbörjat resan mot att tjäna pengar på sitt digitala innehåll.

Hans tips är: se dig omkring, använd det du har. Låt museets personlighet lysa igenom. Det som du själv kan uppleva som endast ett stökigt förråd kan vara ett äventyr för en besökare.

Neil Thomas berättar om hur Museum of computing varje söndag livesänder då utställningen städas.

– Allt de gör är att gå runt och dammar datorerna samtidigt som de chattar med tittarna. Publiken älskar det!, säger Neil Thomas.
– Var inte rädd för att visa upp det du har. Att arbeta på ett museum är en livsstil som många andra kanske drömmer om. Det är lätt att glömma bort hur unikt det är, säger han.

Det är i den typen av digitala möten som relationen mellan museum och publiken kan byggas och förstärkas. Neil Thomas återkommer till vikten av att skapa tillhörighet.

– Om du vill locka en trogen publik, som är beredd att bidra till det du försöker uppnå och som vill följa med på resan tillsammans med dig, måste du lyckas förmedla glädjen och kärleken till ditt ämne. Gör du det kommer de att återvända många gånger om bara för att få dela den glädjen med dig. De kommer att känna att de är en del av något större än en bara en Youtubekanal och känna att deras lilla bidrag gör skillnad, säger han.

 

Se hela intervjun med Neil här:

Läs mer om webbinarieserien Hållbar digital förmedling här.

Kategori


Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se


  • Publicerad:
  • Uppdaterad: