Läckor och lärdomar i Lund

Ett sprinklersystem som springer läck i samlingarna – det är naturligtvis en mardröm. På Lunds universitetsbibliotek blev mardrömmen verklighet tre gånger på kort tid. Konservatorn Idha Holmlund berättar om lärdomarna.

Under hösten 2014 installeras ett nytt sprinklersystem i Lunds universitetsbibliotek. En fredag i november sätts det i drift och allt ska fungera men i stället är det början på en räcka av problem. Det börjar genast läcka i den publika delen av biblioteket och fyra böcker skadas innan systemet slås av.

Installatörerna går igenom systemet igen och sätter i gång det på måndagen – utan att först meddela personalen. Nu springer det läck igen och denna gång blir skadorna omfattande. Omkring tusen böcker i referenssamlingen är drabbade och en omfattande räddningsinsats tar vid.

– Vi insåg att vi behövde vara mycket mer involverade i processen och inte lita på att folk tar hänsyn till att känsligt material riskerar att drabbas, berättar konservatorn Idha Holmlund.

Inplastat material
Installatörerna ser över sprinklersystemet ännu en gång och bestämmer sig för att testa det våning för våning efter stängning. Den här gången är personalen förvarnad och har nogsamt plastat in allt material. Nu ska ingenting kunna hända.

På fredagskvällen den 19:e december när systemet ska testas igen är Idha Holmlund på fest i Malmö men avdelningschefen Eva Nylander är med vid testet för att försäkra sig om att inget går snett.
De börjar högst upp, på våning 4, och slår på systemet klockan 20.30.

– Jag sitter på tåget till Lund när min chef ringer och säger ”Nu small det”.

Det läcker igen. Och det läcker precis på akilleshälen. På ett ställe har de nämligen inte kunnat få plasten över de dubbla hyllorna vilket har gjort att en liten öppning finns mellan plastfilmerna på ett ställe – och just ovanför den öppningen börjar det läcka.
Det var det enda stället där det kunde hända något och det hände.

Lastbil till frysen
Några hundra storfolianter vattenskadas men den här gången har de förberett sig ordentligt. De har bestämt vem som ska ringas in och de har kontrollerat var närmsta tillgängliga frys finns.

– Man har cirka 48 timmar på sig innan det börjar mögla så det viktigaste i första skedet är att frysa allt. Då kan man ta hand om materialet i lugn och ro sedan, säger Idha Holmlund.

De plastar in de vattenskadade böckerna, packar in dem i en lastbil och kör allt till Ica där de på förhand har fått löfte om att kunna låna frysar om det behövs.

– Det blev lite stressigt men det gick eftersom vi hade förberett oss väl.

”Var jobbig”
Att rena rutininstallationer av beprövade system kan orsaka katastrofer har de fått erfara. Det som inte skulle kunna hända, det hände tre gånger. Så vilka lärdomar har Idha Holmlund och hennes kollegor dragit av läckorna?

– Att man ska vara så jobbig att man själv känner att det blir obekvämt. Man måste se till att få vara med hela vägen och inte förlita sig på att andra ser till att allt går bra.

– Och vi har verkligen insett vikten av att ha engagerade medarbetare som bryr sig om sitt arbete. Personal som inte tar ett steg tillbaka utan kliver fram när något går fel, säger Idha Holmlund.