Ingången till Bungemuseet
Bungemuseet på Gotland Foto: ( CC BY)

Så jobbar Bungemuseet med webben

Vid entrén till Bungemuseet finns en skylt som uppmanar besökarna att ”checka in” på Facebook. Det gör att inlägget delas i andras flöden och fler kan få reda på att friluftsmuseet på norra Gotland är öppet.

Annelie Adolfsson från Bungemuseet ger råd och tips på hur man kan jobba med webben för att nå ut med information och berättelser till intresserade besökare. Se filmen här:

Här är några av de råd och tips som filmen tar upp:

  • Använd äldre bilder och annat material från samlingen för att skapa berättelser
  • Uppdatera webbplatsen ofta med aktuell information så besökarna känner att de alltid kan lita på uppgifterna
  • Sätt upp skyltar med uppmaningen ”följ oss gärna” på Facebook, Instagram och be besökarna ge ett omdöme på Tripadvisor
  • Låt anställda ta hand om konton på Facebook och Instagram för att ge personliga berättelser från dagliga händelser
  • Använd evenemangskalendern och börja berätta om kommande evenemang minst en månad innan det genomförs
  • Det finns tillägg till webbplatsen som mäter och analyserar trafiken. Bungemuseet använder Google Analytics som ett av de vanligare verktygen.

Webbplats: Bungemuseet Facebook: Bungemuseet Tripadvisor: Bungemuseet