Louvren hade 9,6 miljoner besökare år 2019. I år har museet varit helt stängt i två omgångar. Auktionen Bid for the Louvre ska bromsa det ekonomiska fallet. Foto: (CC BY-SA)

Louvren auktionerar ut upplevelser

Louvren auktionerar ut upplevelser och skänkta lyxföremål för att samla in pengar till museets satsning på tillgänglighet. Bland annat säljs ett exklusivt tillfälle att se Mona Lisa på nära håll.

Louvren har, i likhet med de flesta andra museiinstitutioner, tappat en stor del av sina intäkter under pandemin. För ett museum som normalt har omkring 10 miljoner besökare har de långa perioderna av nedstängning fått stora konsekvenser. Vårens nedstängning innebar en förlust på omkring 40 miljoner euro – tappet för höstens nedstängning har inte presenterats offentligt.

För att mildra effekterna av de förlorade besöksintäkterna har Louvren skapat auktionen Bid for the Louvre i samarbete med auktionshusen Christie’s and Hôtel Drouot. Möjligheten att närvara vid den årliga inspektionen av Mona Lisa är en av de upplevelser som ska gå under klubban under nätauktionen. Budvinnaren får vara med när Mona Lisa tas ned och plockas ut ur sin glasmonter för att undersökas av museets konservatorer. En privat rundvandring i museet ingår också.

Flera andra exklusiva upplevelser auktioneras ut, såsom en privat konsert i Salle des Caryatides, en promenad på museets tak och en specialvisning av Louvrens teckningssamling.

På auktionen säljs även moderelaterade föremål som några namnkunniga modehus har donerat till förmån för Louvren.

– Konstvärlden och de lyxvarumärken som har starka band till Louvren svarade omedelbart på vårt rop på hjälp och jag tackar dem innerligt för det, säger Louvrens vd Jean-Luc Martinez i ett pressuttalande.

Auktionen pågår 1 till 15 december och förtjänsten är öronmärkt till Louvrens projekt för att öka tillgängligheten till museet, dit nya satsningen The Studio hör. The Studio ska öppna hösten 2021 och fokuserar på kultur- och konstutbildning för personer med funktionsnedsättningar eller andra svårigheter.

– Den här perioden med pandemin, som slår mot de mest sårbara i samhället först, gör det här projektet än viktigare, säger Jean-Luc Martinez.

Museichefen har tidigare talat om att Lovren kan uppfattas som elitistiskt och han har i det sammanhanget betonat vikten av en kulturell demokratisering av samlingarna.

Att auktionera ut exklusiva upplevelser är en trend som pågått en tid. Ett svenskt museiexemel är Arbetets museum som 2018 auktionerade ut övernattningar med specialguidningar i museet, till förmån för Musikhjälpen.

Kategori

Ämnen


Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se


  • Publicerad:
  • Uppdaterad: