Amer Mohammed, Coop
Amer Mohammed är chef för Coops enhet Digital. Han framhåller att människors förväntan på digitala upplevelser inte är branschspecifik. Foto: (CC BY)

”Titta utanför din bransch”

Obemannade butiker med smarta kameror och betalning i mobilen är ett sätt att komma närmare kunderna. Självscanning i hemmiljö är ett annat. Amer Mohammed, chef för Coops enhet Digital, ser hur gränserna mellan digital och fysisk miljö upplöses.

Sedan hösten 2019 är Amer Mohammed chef på Coop för den nya enheten Digital, som har i uppdrag att utveckla de affärsmöjligheter som digitaliseringen möjliggör. Han kallar sig tekniknörd och som sådan undrar han varför AR, augmented reality, inte har använts med av museerna.

– Man skulle kunna göra rejäla satsningar och använda skådespelare. Om man till exempel tittar på en målning som beskriver ett känt slag, då borde man kunna se hela det slaget utspela sig genom att bara titta ned i museigolvet genom mobilen. Ett sådant museum hade jag gärna betalat ett premiumpris för.

Jag nämner att det finns gott om 3D-visualiseringsprojekt i museisektorn och att många tavlor finns publicerade på nätet i hög upplösning, men Amer Mohammed efterfrågar något mer tillgängligt och direkt. Samma krav på enkelhet och intuitivitet ställer han på de tjänster Coop erbjuder.

– Kan man köpa en t-shirt med ett klick via Instagram, då vill folk att man även ska kunna köpa ett äpple i vår app med ett klick och så är det inte i dag. I dag är det sex klick innan du har gjort ditt köp.

Psykologin bakom sociala medier
Amer Mohammed framhåller att människors krav på hur tjänster ska vara utformade sätts utifrån deras upplevelser i den digitala miljön oavsett bransch.

– Felet många gör när de ska digitalisera är att de tittar på sin egen bransch. Men det är inte därifrån disruption kommer, disruption kommer alltid från sidan, säger Amer Mohammed, som tittar mer på utvecklingen inom sociala medier än inom livsmedelsbranschen.

– De som styr vad folk vill ha är bolag som Instagram och Snapchat. De släpper saker hela tiden som gör saker så sjukt bekväma att människor förväntar sig samma sak av alla upplevelser.

– Med sociala medier handlar det om att få folk att bli besatta av deras produkter. Det är mycket psykologi bakom deras utveckling, så de har ju gjort allt jobb. Om de släpper en ny cool gest, som att man kan swajpa på ett visst sätt, då vill folk göra det i Coop-appen också.

För att om inte hålla jämna steg med sociala medier så i alla fall kunna följa efter, krävs en rekrytering av innovativa talanger. Och inte heller här tittar Amer Mohammed inom den egna sektorn. Han är nöjd med att ha lyckats anställa personer från Klarna, Folksam, Trygg-Hansa och Spotify.

– Jag blir ju en typ av glorifierad vaktmästare. De säger åt mig vad de behöver och så ser jag till att det ordnas, oavsett om det är pengar eller pizza.

Fler tillfälliga butiker
En av satsningarna under 2020 är att öppna obemannade butiker där kunderna själva öppnar butiken med en app och sedan scannar och betalar sina varor i samma app. Syftet med försöket är att pröva om det är möjligt att finnas på fler ställen och därmed komma närmare kunderna, men samtidigt begränsa kostnaderna. Planen är att kunna sätta upp tillfälliga butiker i samband med tillfälliga evenemang eller under en del av säsongen då efterfrågan ökar, till exempel i skärgården på sommaren.

I år görs två tester och faller de väl ut kommer fler att öppnas. Amer Mohammed tror att det kommer finnas 10–20 obemannade butiker i slutet av 2021.

Den första följdfrågan kring obemannade butiker handlar ofta om stöld, men utifrån erfarenheterna från självscanning i butikerna är hypotesen att svinnet kommer att ligga på ungefär samma nivå som i traditionella butiker.

Tekniken gör det också möjligt att göra de vanliga butikerna semiobemannade.

– Då kan vi skifta fokus från att ha mycket personal i kassorna till att ha personal runt om i butiken för att inspirera kunderna. En butik kan också hålla öppet mer och i vissa fall kanske vara obemannad under natten, säger Amer Mohammed.

En förutsättning för att kunna ha öppet utan personal på plats är att övervakningssystemet kan läsa av om något avvikande sker så att till exempel väktare kan tillkallas.

– Det finns kamerateknik som kan upptäcka om ett barn ser vilset ut eller om någon beter sig konstigt och till exempel hela tiden plockar upp varor men inte scannar dem.

Fysiskt och digitalt möts
Avancerad kamerateknik är också en av grundstenarna i Amazon go-konceptet. Kunden går in, plockar saker och går ut, medan kamerorna registrerar både vem som handlar och vad som handlas, så att betalningen kan ske mer eller mindre automatiskt.

– Gränsen mellan näthandel och fysisk butik kommer att suddas ut. Med Coops app scan & pay finns det ju inget som säger att du måste scanna i en butik, du kan ju scanna hemma i köket. Det känns som att du scannar fysiskt men du handlar på nätet och då kan du välja om du vill beställa hem varorna eller lägga till dem i en inköpslista.

Vilka möjligheter finns då för museer när det gäller att luckra upp gränsen mellan fysiskt och digitalt besök?

– En grej jag alltid har funderat på är varför museer inte finns hemma. Jag har aldrig förstått det, säger Amer Mohammed.

– Varför kan jag inte se Mona Lisa hemma? Det är ju bara att göra en AR-modell av tavlan och så placerar man den hemma och tittar på den genom mobilkameran. Man borde kunna slänga upp en staty från ett museum i vardagsrummet så att man kan gå runt den.

Vägen till de sedermera självklara lösningarna är emellertid sällan spikrak, vilket beskrivs i ett av Amer Mohammeds motton: ”När det gäller teknik brukar jag säga att det handlar om att misslyckas snabbare än alla andra.”

***

Vilka råd vill du ge organisationer som står inför en digital transformation?

  1. Se till att det finns teknikkunskap i ledningen.
    ”Nummer ett är att ha teknikkunskap i företagsledningen. Det saknas ofta helt i dag. De flesta bolag, speciellt de som har misslyckats, har noll teknikkompetens i sin ledning.”
  2. Ändra arbetssätt och arbetskultur.
    ”Nyckeln är att ha förmågan att attrahera rätt typ av talang. Och den typen av profiler accepterar inte ett åtta-till fem-jobb, eller att man har nån styrgrupp som man måste rapportera till varje vecka, det där är bara att glömma. Man anställer dem som är bäst inom sitt område och så gör de sin grej. Man har tillit från dag ett. Man ska inte ha någon c-nivåchef som hela tiden kräver att man ska inrapportera till dem och som ska godkänna alla beslut. Det är en förändringsresa.”

 

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: