Bevakning av nyheter och trender för museer och kulturarvsaktörer. Bidra gärna med material och tips till omvarld@raa.se. Vill du prenumerera på nyhetsbrevet För museer, som en gång i månaden ger dig de senaste nyheterna, klicka här.

Toto Asakusa Honganji av Katsushika Hokusai (1760-1849). (PDM)

Service på våra egna villkor

I sin strävan att komma närmare sina kunder har Pressbyrån under året lanserat sin första helt obemannade butik. ”Det är en stark trend i samhället”, säger Maria Isaksson affärsutvecklingschef på Pressbyrån.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Öppet dygnet runt på museet?

Ett museum som alltid är öppet, även när personalen har gått hem? Är det verkligen möjligt för kulturarvsaktörerna att följa med i detaljhandelns trend med obemannade butiker? Ja, vi är redo för det, menar Ulf Johansson, professor i marknadsföring.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Amer Mohammed, Coop

”Titta utanför din bransch”

Obemannade butiker med smarta kameror och betalning i mobilen är ett sätt att komma närmare kunderna. Självscanning i hemmiljö är ett annat. Amer Mohammed, chef för Coops enhet Digital, ser hur gränserna mellan digital och fysisk miljö upplöses.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se