Byggnation av utställningen Fake for real, som visas på Regionmuseet Skåne till och med den 6 september 2026. Till höger utställningsproducent Anna Hadders, Foto: (CC BY)

Nu kommer den uppmärksammade utställningen till Sverige

Nästa vecka öppnar utställningen Fake for real på Regionmuseet Skåne. Den har lånats in från Bryssel och ska ge publiken kunskap om kunskap – men har även inneburit viktiga lärdomar för museet.

En eftermiddag hösten 2023 satt utställningsproducenten Anna Hadders vid datorn på sitt kontor på Regionmuseet Skåne i Kristianstad och letade efter lämpliga vandringsutställningar.

Hon fångades av text om hur House of European history i Bryssel för första gången i museets historia skulle skicka en utställning, Fake for real, på turné.

Första anhalt var Thessaloniki i Grekland i början av 2024.

– Utställningen hade börjat visas i Bryssel 2020, men på grund av coronapandemin hade den inte setts av så många. Nu valde museet att visa den i länder som det normalt inte har så många besökare från, säger Anna Hadders.

När hon läste om utställningen sträckte hon sig omedelbart efter telefonen och ringde till utställningens projektledare, Raluca Neamu.

”Kan vi få visa utställningen här?”, frågade hon.

Känslor snarare än fakta

Drygt två år senare bjuder Anna Hadders på en rundvandring i utställningslokalen på Regionmuseet genom sin dators kameralins. Utställningsbygget, som nästan upptar hela museets tredje våningsplan, ska vara klart på onsdag den 10 december, då invigningen sker.

Genom skärmen syns hur ett febrilt arbete ännu pågår.

Utställningen, som innehåller omkring 100 originalföremål från 200-talet och fram till vår egen tid, beskriver en kultur där den allmänna opinionen formas av känslor och personliga övertygelser snarare än fakta.

– Fejknyheter är ju ett tydligt symptom på det, säger Anna Hadders, som stannar till vid den del av utställningen som handlar om kriget i Ukraina. Här berättas om hur Ryssland förberedde sig för invasion redan 2021 genom att flytta in utrustning i Belarus, men även att sprida desinformation om Ukraina.

Arbetet med planering av utställningen har pågått i två år. Att vinterns första snö skulle falla samma dag som utställningen anlände till Kristianstad ingick dock inte i planerna, Foto: (CC BY)

Utställningen innehåller även interaktiva inslag, bland annat ett spel om filterbubblor. När besökaren sträcker sig efter en röd bubbla på skärmen dyker det upp mängder av andra röda bubblor. Pedagogiken är tydlig: väljer du att titta på en viss typ av nyheter så kommer samma typ av nyheter hamna i ditt flöde, i din bubbla, medan annat passerar obemärkt.

– Utställningen vänder sig till den breda allmänheten såväl som till skolgrupper. Vi satsar väldigt mycket på att få hit många skolklasser. Vid visningar kan våra pedagoger använda den här som en bild för hur filterbubblor fungerar, säger Anna Hadders.

Historien förklarar nutiden

Möjligheten att vända sig till skolorna var en bidragande orsak till att hon instinktivt kände att utställningen skulle passa på Regionmuseet Skåne.

Redan en vecka innan utställningens öppnande har museet ett tjugotal skolvisningar inbokade. Utställningen ska stå under lång tid, ända fram till den 6 september nästa år, en vecka innan valet. Därefter är turnén avslutad.

– Fake for real slår ett slag för kunskapen, som ju också vi som museum står för. Det fina är att den använder historien för att förklara nutiden, så att vi tillsammans ska kunna möta framtiden bättre rustade, säger Anna Hadders.

– Det utställningen vill säga är ju att det här med fejk och bluff inte är något nytt. När tryckpressarna kom var det många som sade ”nu kan vem som helst sprida hur mycket dumt som helst”. Det är inget nytt under solen, och det är ganska intressant att se. Och det vi visar är hur allting har blivit avslöjat, säger hon.

AI varnar för fejk

I vissa kretsar betraktas desinformation som ett känsligt ämne. Men i förväg har inte några kritiska röster höjts mot utställningen.

– Jag har förvarnat i huset att det kan finnas innehåll som kanske inte alla är så nöjda med, säger Anna Hadders.

I Fake for real berättas till exempel hur judar räddades undan Förintelsen med hjälp av falska pass. Men här finns också dokument som bidragit till att sprida judehatet i världen i början av 1900-talet. Som den svenska pamfletten ”Sion vises protokoll” från 1920. Samma text som återfinns på många språk i Europa, vilken i själva verket visat sig härstamma från Frankrike, som kritik mot Napoleon III.

Texten är i stort sett densamma, bara det att fientligheten har vänts mot judarna genom att helt enkelt byta ut vissa ord.

– Vad som är väldigt intressant i sammanhanget är att jag bad ChatGPT att översätta det som stod på framsidan på den här pamfletten till engelska, eftersom konservatorn var intresserad. Och det första som dök upp på skärmen var meddelandet ”visst, vi kan översätta den här texten, men du ska vara uppmärksam på att texten är en förfalskning. Det som står i den är inte sant”. Och det var ju jättebra. Det finns mycket kritik mot AI, men det finns uppenbarligen spärrar för vad som får spridas och inte, säger Anna Hadders.

”Det har satt fart på oss”

Genom arbetet med utställningen har medarbetarna på Regionmuseet Skåne fått lära sig mycket om sitt eget hus när det gäller sådant som säkerhet, klimat och brandskydd.

Anna Hadders pekar mot ett hörn i lokalen, där en luftbefuktare står och surrar.

Att behöva arbeta utifrån en detaljerad anläggningsrapport, Facility report, har givit ”mervärde”, menar hon

– Utställningen ställer höga krav på säkerhet, brandskydd och ett klimat som vi normalt inte har i våra lokaler. Det är alldeles för torrt på vintrarna och alldeles för fuktigt på somrarna. Så vi har tvingats gå igenom en massa saker som vi inte hade riktig koll på. Och det har ju varit bara bra, det har satt fart på oss att göra sådant som vi egentligen skulle behövt jobba med tidigare, säger hon.

Regionmuseet Skåne betalar ingen hyra för utställningen. Däremot står det för transportkostnader och vissa investeringar, inte minst när det gäller ovan nämnda klimatåtgärder. Dessutom kostade det omkring fyrtiotusen kronor enbart att få hela utställningen uppburen till tredje våningen, eftersom ingen av montrarna gick in i hissen.

De 50 montrarna som hör till utställningen Fake for real var för stora för hissen på Regionmuseet Skåne och fick bäras upp. Arbetet tog två dagar. Foto: (CC BY)

Däremot betalar museet inget för den personal som har kommit från House of European history, varav en håller på att arbeta bakom Anna Hadders, som konstaterar att ”vi får mycket utställning för pengarna”.

Totalt har museet en budget på fyrahundratusen kronor.

Arbetet med Fake for real har gett medarbetarna på Regionmuseet Skåne viktiga lärdomar som kommer komma till användning i framtiden.

– Det här är ju en möjlighet för oss att steppa upp och förbereda oss på att kunna ta emot fler utställningar av den här kalibern. För nu vet vi vad som förväntas av oss, säger Anna Hadders.

– Det är roligt att företaget Mayvaert, som har byggt utställningen och som ju är specialister på sådana här stora monteringssystem, sade att det inte någon annanstans under turnén som installationen har gått så smidigt och smärtfritt som här i Kristianstad.  Det är vi väldigt stolta över.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: