Psykiatriska museet från ovan
Psykiatriska museet i VästervikFoto: Media2U (CC BY)

Så jobbar Psykiatriska museet med webben

Psykiatriska museet i Västervik uppdaterar webben med nya berättelser varje dag. Strategin är ”berätta, bevara och bevaka” och tillsammans med en stark närvaro i sociala medier så får man ett nationellt brett genomslag.

Arbetet med webben tog fart ordentligt när det kom ett hot om nedläggning. Behovet att synas ökade och målet blev att vara en självklar aktör för den svenska psykiatrins historia under 1900-talet. Här berättar Jerker Pettersson om arbetet med webben och de aktiviteter som var nödvändiga för att överleva men som nu också blivit en del av framgången för hela verksamheten. Se filmen här:

Här är några av de råd och tips som filmen handlar om:

  • Skaffa en digital plattform som håller över tid. Att byta webbplats kostar tid och pengar.
  • Tänk stort men börja smått och fokusera på ett par saker i taget.
  • Var uthållig! Det kan ta flera månader innan det hela börjar snurra.
  • Bemanna med människor som vill saker och tycker det här är kul.
  • Undvik politik och religion i sociala medier.

Webbplats: Psykiatriska museet Twitter: @psykmuseet Instagram: Psykmuseet