Foto: (CC BY)

Övningar

Att öva innebär att man tränar målmedvetet med syftet att förbättra sina färdigheter. Genom övning kan man både upprätthålla, utveckla och testa förmågan att agera när något allvarligt händer.

För att öka förmågan att hantera en kris inom en kulturarvsorganisation finns det många olika saker att öva. Det kan handla om allt från att man diskuterar sig fram till hur man kan hantera ett kommande skyfall till att man praktiskt övar att hantera våta böcker eller testar hur man samarbetar med räddningstjänst vid en brand. Det finns flera olika sorters övningar. Här nedan presenteras tre.

Skrivbordsövningar (table-top övningar) är en enkel form av krisövning som sker i ett sammanträdesrum runt ett bord. Man utgår ifrån ett antal diskussionsfrågor eller ett scenario. Deltagarna runt bordet ska fatta beslut om hur de ska agera för att hantera situationen. Det är vanligtvis inga externa aktörer med i dessa övningar.

Simuleringsövningar syftar till att skapa en situation som är så lik en verklig händelse som möjligt. Deltagarna utsätts för ett stort antal händelser i realtid och får agera precis som de skulle gjort i en skarp situation. Dessa övningar kräver mer förberedelser än en skrivbordsövning. Simuleringsövningar ger möjlighet att träna olika moment. Det kan också vara en möjlighet att testa exempelvis en katastrofplan. Övningsformen är effektiv för att öva stressiga situationer.

Fältövningar är praktiska övningar med personal och utrustning. Det kan till exempel vara att testa att evakuera föremål från en byggnad eller en klassisk övning att utrymma en byggnad vid brandlarm. Tänk på att det behövs förberedelser för att inte skada originalföremål om de ska ingå i övningen. Det är en god idé att använda kopior under en övning för att inte riskera skador på originalföremål.

Vilken övningsform man än väljer är det viktigt att avsätta tid för att reflektera och utvärdera det som hände under övningen. Det är lämpligt att göra en kortare summering och reflektion precis efter övningen för att fånga upp tankar och erfarenheter i stunden. Efter någon dag bör man fånga upp ytterligare reflektioner och fundera över vad man lärde sig och om man behöver justera planer och rutiner.

Råd inför krisövningen

Några råd om övningar:

  • Övningar bör vara en möjlighet att tryggt testa sätt att arbeta utan att någon skada sker om det blir fel.
  • Enkla och tydliga övningar är att föredra.
  • En framgångsrik övning avslöjar brister.
  • Övningar bör ge möjligheter att tänka ”utanför boxen”.
  • Erfarenheter kan dras generellt oavsett en övnings storlek eller inriktning.
  • Utrymme för gemensam reflektion i anslutning till övningar bidrar till lärande.

Nedan har vi samlat några filmer som beskriver genomförda övningar för att hantera kulturarv vid katastrofer:

Förslag till scenarier för övningar

MSB har tagit fram olika scenarier som man kan utgå ifrån i en övning:

Klimatrelaterade händelsescenarier (msb.se)

Rädd eller beredd – scenarioövning (msb.se)

Riksarkivet har tagit fram underlag för en krisövning om cyberhot:

Metod och analysverktyg (riksarkivet.se)

Tips! Öva med vår beredskapsloppa

Att öva beredskap ska vara enkelt och lustfyllt. Därför har Riksantikvarieämbetet tagit fram en pappersloppa med åtta uppgifter att göra och diskutera på museet.

Här hittar du pappersloppan för beredskap (pdf).