
Bidrag inom Kulturarvs-IT
Riksantikvarieämbetet fördelar årligen drygt 10 miljoner kronor i bidrag till verksamheten Kulturarvs-IT till museer och andra kulturinstitutioner i hela Sverige. Bidraget används till löner för arbetsledare som leder personer med funktionsnedsättning.
Det är förordning (2003:248) om bidrag till lönekostnader inom verksamheten kulturarvs-it som styr bidragsgivningen.
Om Kulturarvs-IT
Riksantikvarieämbetet har i uppdrag av regeringen att varje år fördela bidrag till lönekostnader inom verksamheten Kulturarvs-IT.
Bidraget ska göra det möjligt för regionala och kommunala institutioner inom musei- eller arkivsektorn att anställa en arbetsledare. Personen ska ansvara för minst fem anställda som ska ha till uppgift att digitalisera och bearbeta museisamlingar och arkivmaterial. Bidraget lämnas för ett år i sänder.
För att tillgängligheten till museernas material ska öka har kulturinstitutionerna sedan 2003 registrerat och digitaliserat samlingar och arkivmaterial. Via hemsidor eller databaser kan allmänheten i dag ta del av bland annat foton, vykort, kartor, föremål och ljudband.
Effekter av bidraget
Med hjälp av bidraget Kulturarvs-IT har en mängd material digitaliserats. Av dessa avser den största delen fotografiskt material men också föremål av olika slag.
Övriga positiva effekter är att arbetstillfällen skapas för personer med som har nedsatt arbetsförmåga på grund av funktionsnedsättning, samt att samverkan mellan institutioner, föreningar, museer och andra nätverk har ökat. Dessutom har tillgängligheten till samlingarna förbättrats för forskarvärlden och materialet används allt mer frekvent av elever, forskare, privatpersoner, media och företag.
Även museernas eget arbete med till exempel utställningar har underlättats genom att samlingarna är digitaliserade.
När och hur ansökan går till
Ansökningsperioden för 2026 är mellan den 1 december 2025–16 januari 2026.
- Till webbansökan (bidrag.raa.se)
En excelfil över total lönekostnad ska bifogas i webbansökan, se mall för uträkning i Frågor och svar. - Frågor och svar för Kulturarvs-IT
OBS! Nytt för 2026
Med anledning av ändringar i gällande förordning för bidrag till Kulturarvs-IT behöver webbansökan kompletteras med några ytterligare frågor i ett separat pdf-formulär, tillsammans med handlingar som styrker svaren. Se instruktioner i pdf:en ”Komplettering till ansökan” som finns länkad i webbansökan. Spara ned pdf-filen vid sidan av och fortsätt med webbansökan.
När webbansökan är inskickad och ni fått den registrerad med ett ärendenummer, ska
pdf-formuläret tillsammans med tillsammans med begärda bilagor, skickas in via e-post till registrator@raa.se. Uppge alltid det diarienumret vid all korrespondes i ärendet.
Redovisning av bidraget
I slutet av året ska bidraget redovisas. Tänk på att ha ditt diarienummer tillgängligt (RAÄ-20XX-XX).
För de som fått bidrag för 2025 ska nedan redovisningsformulär skickas in senast den 4 december 2025 via e-post till: kulturarvs-it@raa.se
Fördelning av bidraget för 2025
Riksantikvarieämbetet fördelar bidrag till museer och arkiv i hela Sverige för att öka tillgängligheten till deras samlingar och arkivmaterial . Medlen ska användas till löner för arbetsledare som leder mellan fem och tolv personer med funktionsnedsättning.
För 2025 fick 28 musei- och arkivinstitutioner bidrag till lönekostnader till arbetsledare inom verksamheten Kulturarvs-IT. Den totala summan som tilldelades var 12 055 000 kronor.
Institutionerna fick 65 % av sökt bidrag då de sökta beloppen var högre än det disponibla beloppet.