
Vinterns boktips från biblioteket
Kulturarvets roll i lärande, museet som lärandemiljö och postdigital pedagogik. När Vitterhetsakademiens bibliotek delar med sig av vinterns boktips är den röda tråden tydlig. Men här finns även en bok som utmanar den traditionella synen på museibesökaren.
Kulturarv som politik och pedagogik
Av Julia Håkansson, Carolina Jonsson Malm, Anna Ketola, och Stefan Nyzell, 2025
Kulturarv och politik möts i denna antologi, som utforskar hur kulturarvspedagogik påverkas av ideologier och samhällsförändringar. Genom exempel från museer, arkiv och föreningar visar forskare och praktiker hur kulturarv blir en arena för debatt om identitet och inkludering. Boken belyser kulturarvets roll i lärande, digitalisering och hållbar utveckling – och väcker engagemang för dess betydelse i vår tid.
Museum Accessibility Spectrum: re-imagining access and inclusion
Av Alison F. Eardley och Vanessa E. Jones, 2025
Finns fritt tillgänglig online
The Museum Accessibility Spectrum utmanar den traditionella synen på museibesökaren och introducerar ett inkluderande tillgänglighetsspektrum. Genom internationella exempel visar boken hur design och praxis kan berika upplevelsen för alla, samtidigt som den granskar sociala och kulturella hinder. En inspirerande skildring av hur museer kan bli verkligt inkluderande.
Vad gör museipedagogen och föremålen med historien? – Historieundervisning på fyra kulturhistoriska museer 2015-2017
Av Madeleine Larsson, Linköpings universitet Institutionen för kultur och samhälle, 2025
Finns tillgänglig online
Hur förändras historieundervisning när den bedrivs i ett kulturhistoriskt museum? I den här fördjupande avhandlingen visar författaren, med den ”museididaktiska tetraedern” som analytiskt verktyg, hur museimaterial – föremål, scener och rum – aktivt påverkar undervisningens innehåll och former. Studien belyser hur pedagogernas val av material både kompletterar och skapar ämnesinnehåll, och hur dessa val präglas av historiekultur, normer och museernas egna villkor. Resultaten ger en nyanserad förståelse av museet som lärandemiljö och av hur historiska aktörer representeras och brukas i undervisningen.
Who Owns Beauty?
Av Bénédicte Savoy, 2025
I den här boken utforskar Bénédicte Savoy skönhetens komplexa resa genom historien. Vem äger egentligen de konstverk som pryder våra museer – ursprungskulturerna, samlarna eller hela mänskligheten? Genom ikoniska exempel som Nefertitis byst och Beninbronserna belyses frågor om makt, proveniens och återlämnande. En aktuell och engagerande reflektion över konst, kulturarv och politik.
Handboken: framtidens kulturarvspedagogik
Av Malin Bäckström, Anna-Lena Rågfälts och Anna Lögdqvist med flera, 2025
Finns tillgänglig online
Framtidens kulturarvspedagogik är ett projekt som under 2021–2025 har samlat sju regionala museer i norra Sverige för att utveckla metoder som ökar tillgängligheten till skolor. Genom nätverk, webbinarier och fallstudier har projektet främjat samverkan, kunskapsutbyte och digitala lösningar för att nå barn och unga – även i glesbygdsområden. Den här antologin, där varje museum beskriver sitt arbete i ett eget kapitel, togs fram som en del av det projektet.
The postdigital museum in the making? Examining teachers’ attitudes towards digital, hybrid and blended educational museum programs
Av Gustav Wollentz och Sofia Eriksson-Bergström, Museum and society, 2025-05, Vol.23 (1), p.92
Fritt tillgänglig online
Hur kan museer och skolor samarbeta i en postpandemisk verklighet? Denna studie ger insikter om lärares behov och utmaningar vid användning av digitala, hybrida och blended museiprogram. Genom intervjuer med lärare i Småland, Öland och Jämtland Härjedalen diskuteras interaktivitet, transmedialt berättande och samskapande pedagogik. Resultaten visar att ett närmare samarbete mellan museer och skolor kan skapa stora möjligheter att utveckla det som benämns som en postdigital pedagogik.
Collection Care: Environmental Monitoring, Risk Assessment and Risk Management
Av Ángel F. Perles-Ivars, Laura Fuster-López och Emanuela Bosco, 2025
Fritt tillgänglig online
Boken samlar forskningsbidrag från EU:s Horizon2020-projekt om kulturarvets bevarande. Den presenterar de senaste teknologiska framstegen för att förstå materialens åldrande, miljöövervakning och förebyggande konservering. Första delen innehåller artiklar om analys och modellering av nedbrytningsfaktorer som temperatur, luftfuktighet och ljus. Den andra delen visar fallstudier om riskbedömning och hantering i olika typer av samlingar.
Vitterhetsakademiens bibliotek
Boktipsen har sammanställts av Vitterhetsakademiens bibliotek, som ingår i myndigheten Riksantikvarieämbetet och är ett vetenskapligt specialbibliotek öppet för allmänheten. Biblioteket fylls ständigt på med nya och aktuella böcker för dig som vill läsa mer om vad som händer inom områdena arkeologi, medeltidens konst- och byggnadshistoria, museologi, kulturmiljövård och numismatik.
Vill du veta mer om hur du blir låntagare och får tillgång till bibliotekets resurser? Se bibliotekets webbplats.
Vill du få ytterligare tips om vilken litteratur som finns? Se bibliotekets digitala ämnesguider.
Vill du ge inköpsförslag till biblioteket?