
Hur museer och skolor hittar varandra bäst
Är en ny gemensam ingång bästa sättet för museer att nå skolorna med sitt digitala utbud? Nej, lägg resurserna på museernas redan befintliga arbete i stället för att starta något nytt. Det kommer Riksantikvarieämbetet fram till i ett regeringsuppdrag som nyligen avrapporterats.
Regeringen gav i början av året ett uppdrag till Riksantikvarieämbetet att undersöka förutsättningarna för en gemensam ingång till museernas digitala utbud. Den digitala ingången skulle rikta sig till skolorna.
– Museerna upplever att de har svårt att nå ut med sitt digitala material, och lärare har svårt att hitta det. Men vi kom fram till att en ny plattform, en ny gemensam ingång, inte är den bästa lösningen på problemen, vare sig för museerna eller för skolorna, säger Charlotte Ahnlund Berg som är utredare på Riksantikvarieämbetet och som haft ansvaret för regeringsuppdraget.
– Vi föreslår i stället insatser som stärker allt det bra som museerna redan gör för att sprida sitt digitala material. Och så stärker vi deras förmågor att samverka med skolorna, det är ett bättre och mer effektivt sätt att utnyttja resurserna, fortsätter Charlotte. Det finns också redan etablerade plattformar som samlar material från museer och andra och erbjuder dem till skolan. De redan etablerade plattformarna kan användas mer.
Museer prioriterar skolor
Skolan är en prioriterad målgrupp för museerna. Det uppger samtliga museer som intervjuats i regeringsuppdraget. I uppdraget ingick att inhämta synpunkter från de 13 centralmuseiorganisationerna. Riksantikvarieämbetet utökade gruppen till att omfatta 30 museer och en rad andra relevanta aktörer.
– Förutom intervjuerna kartlade vi webbsidorna för alla statliga och regionala museer. 52 av de 54 webbplatser vi undersökte hade innehåll som särskilt var riktat till skolan. Över hälften av de undersökta museerna tillgängliggör material som kan användas i klassrummet oberoende av fysiska besök. Nästan lika många erbjuder digitala visningar som kan upplevas i klassrummet men som är komplement till ett bokat besök på museet, berättar Charlotte.
Lärare har goda relationer till museer
Museer är trovärdiga som avsändare och därför intressanta producenter av lärresurser i lärares ögon.
– En lärare som vi intervjuade påtalade särskilt att det nu, i samband med utvecklingen av AI, är särskilt aktuellt med källkritik, och att museerna är viktiga som avsändare eftersom de har ”mycket fakta och korrekta källor”. I vår undersökning svarade drygt två tredjedelar av lärarna att de sökte efter digital information kring ett visst tema eller en specifik händelse, medan drygt hälften sökte efter en viss epok eller tidsperiod. Nästan lika många sökte färdigt lektionsmaterial för ett visst kursplanemål eller liknande, säger Charlotte.
Det här föreslår Riksantikvarieämbetet
Riksantikvarieämbetet ger de här rekommendationerna i regeringsuppdraget:
- Använd och utveckla de plattformar som finns idag.
- Stöd museerna i arbetet med att utveckla sina egna webbsidor.
- Gör insatser för att museerna ska målgruppsanpassa sitt material för att passa skolorna och förse materialet med god metadata.

Samtal den 15 december om slutsatser och uppdraget
Den 15 december arrangerar Riksantikvarieämbetet ett digitalt seminarium i serien Kulturarv i skolan: ”Tillgängliggöra museernas digitala utbud”
Under seminariet berättar projektgruppen på Riksantikvarieämbetet om slutsatserna från uppdraget och om bilden av samarbetet mellan museer och skola. Medverkar gör Charlotte Ahnlund Berg, Björn Sundberg och Henrik Summanen från Riksantikvarieämbetet.
Läs mer och anmäl dig till seminariet
Återrapportering av regeringsuppdraget (diva-portal.org)