
Aktuellt – seminarieserien ”Kulturarv i skolan”
Hur kan arkiv, museer och världsarv bli bättre på att möta skolans behov? Det är temat för Riksantikvarieämbetets digitala seminarieserie för dig som arbetar med skolan.
Seminarieserien syftar till att stärka kulturarvsinstitutioners förmåga att bättre svara upp mot skolans behov och förutsättningar. Fokus är att lyfta fram framgångsrika och hållbara lösningar som utnyttjar digitaliseringen. Vi är också intresserade av olika former av samarbeten där flera partners gått samman för att lösa gemensamma uppdrag.
Utgångspunkten är Riksantikvarieämbetets regeringsuppdrag Skolan och kulturarvet, 2017–2020. Seminarierna knyter an till förändringsbehov som då identifierades. Dessa behov kan sammanfattas med
- att nå ut
- att arbeta tätt tillsammans med skolan
- stödjande strukturer.
Har du något du själv vill bidra med? Eller förslag på vad framtida seminarier ska handla om? Hör gärna av dig med idéer! Se Kontakt på sidan.
Seminarier hösten 2025
När: Måndagar, se datum, kl. 15.15–16.00
Var: Digitalt via Teams (Ny i Teams? Läs mer under Att tänka på under mötet.)
Anmälan
Fyll i dina uppgifter i anmälan för respektive seminarium nedan, så får du en bekräftelse med länk till mötet till den e-post du angett. Glöm inte att notera i din almanacka vilka datum du anmäler dig till.
13 oktober | Vad är det att vara museipedagog?
Hur ser museibranschen, främst de som leder verksamheten, på museipedagogen? Vad menar man att den museipedagogiska verksamheten syftar till? I snart hundra år har det i Sverige funnits museitjänster som varit inriktade på pedagogik och lärande. Ändå är det pedagogiska uppdraget märkligt vagt och undflyende.
Charlotte Ahnlund Berg, utredare på Riksantikvarieämbetet, har analyserat en rad annonser där tjänster som museipedagog eller liknande utlysts. I seminariet berättar hon om sina slutsatser, och hur annonserna ger inblickar i de överenskommelser som finns kring rollen som museipedagog – överenskommelser som tas för givna, som sällan ifrågasätts och som sätter ramar för det pedagogiska uppdraget.
Seminariet bygger på artikeln ”B-körkort och akademiska meriter – museipedagog efterlyses”, publicerad i antologin Kulturarv som politik och praktik, Julia Håkansson, Carolina Jonsson Malm, Anna Ketola & Stefan Nyzell (red.), Nordic Academic Press 2025.
10 november | Att skapa en basutställning i samarbete med elever
Gotlands museum har öppnat en ny permanent utställning, Midgård, med ”en uppdaterad bild av vikingatiden” och ungdomar som främsta målgrupp. Utställningens koncept har arbetats fram tillsammans med gymnasieelever. Hur gick arbetet till – och hur fungerade det från skolans sida? Gymnasieläraren Kristian Bünger och museipedagogen Jeremy Hardy samtalar.
15 december | Om regeringsuppdraget – en gemensam ingång till museernas digitala utbud
I slutet av november redovisar Riksantikvarieämbetet uppdraget att undersöka förutsättningarna för en gemensam ingång till museernas digitala utbud för skolan Hur ser förutsättningarna ut – och vilka slutsatser kan vi dra? Lyssna på, och ställ frågor till projektgruppen: Björn Sundberg, Henrik Summanen och Charlotte Ahnlund Berg.
Genomförda seminarier 2025
Här fyller vi på efterhand med information och länkar från årets sända seminarier.
15 september 2025 |
Johanna Benfatto, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, berättar om hur du kan bemöta och förhålla dig till elever med särskilda behov för att upplevelsen ska bli bra.
Är du intresserad av hur man kan arbeta med detta på museet och hur det ser ut från skolans perspektiv? Då kan vi också tipsa om seminariet ”Kulturarv i skolan – för alla?” från 2024.
Till filmen från seminariet (youtube.com) Publiceras inom kort.
25 augusti 2025| Grävande pedagogik – arkeologi i skolan
Hur man man arbeta publikt och innovativt med forntid och kulturarv? Vi lyssnade till Andreas Forsgren, fältarkeolog, på Stiftelsen kulturmiljövård som berättade om sitt arbete med skolan.
Till filmen från seminariet (youtube.com)
|
Många museer lägger in kreativa och skapande inslag i sina program för skolan, där eleverna får prova ett hantverksmoment, eller använda traditionella material och tekniker. Att genom det praktiska låta elever möta immateriellt kulturarv, hur fungerar det? Anna-Lena Rågfälts, Dalarnas museum och Sanna Norman från Tumba bruksmuseum berättade om hur de gör på sina respektive museer.
Till filmen från seminariet (youtube.com)
När du vill veta mer om verksamheten vid:
10 mars 2025 | GY25, vad innebär nya
Hösten 2025 implementeras nya ämnesplaner för gymnasieskolan. Hur påverkar det museer och arkiv i deras arbete med skolan? Finns det nya möjligheter till samarbete, nya ingångar till samlingarna? Anna Zeniou Garneij, arkivarie och pedagog på Dalarnas folkrörelsearkiv, Erik Lidbaum, lärare i historia samt förstelärare i ämnet konst och kultur, Humanistiska programmet på Norra Real i Stockholm och Madeléne Beckman, intendent pedagogik på ArkDes, samtalade om Gy25.
Till filmen från seminariet (youtube.com)
Dokumenten som vi samtalade om finns här (skolverket.se)
17 februari 2025 | Museet i klassrummet?
Att nå ut är en utmaning för många, kanske de flesta, museer och arkiv. Temat har återkommit i våra seminarier genom åren med exempel på digitala lösningar, samarbeten, informationsvägar och lånelådor. I det här seminariet lyssnade vi till medarbetare på tre museer som når skolor på avstånd genom att göra fysiska besök på plats: Jamtli, Länsmuseet Gävleborg och Örebro läns museum. Vilka fördelar och nackdelar har det att besöka elever och lärare i deras vardag? Hur bär man sig åt när man ska ut på ”skolturné”?
De tre museernas erbjudande:
- Jamtli kommer till skolan (jamtli.com)
- Länsmuseet Gävleborg för skolor (lansmuseetgavleborg.se)
- Örebro: sensationella gravfynd från framtiden (olm.se)
Till filmen från seminariet (youtube.com)
3 februari 2025 | Arbeta med teknik på museum?
Teknik är ett eget skolämne i grundskolan sedan 2017 och omfattas av 200 undervisningstimmar. Museisamlingar innehåller exempel på många olika typer av tekniska lösningar. Hur kan museer och andra kulturarvsaktörer hjälpa lärare i teknikundervisningen? Kan tema teknik på museet vara ett attraktivt utbud för skolan? Vi mötte Claes Klasander från CETIS, en centrumbildning som arbetar aktivt för att utveckla inspirations- och undervisningsmaterial för tekniklärare, och Daniel Davies från Pythagoras, en tändkulemotorfabrik som idag är industrimuseum och som erbjuder läroplansförankrad verksamhet för skolan.
Till filmen från seminariet (youtube.com)
Tidigare seminarier om skola och kulturarv
- Återblick till seminarier ”Kulturarv i skolan” från tidigare år hittar du på vår ingångssida
- Ta gärna del även av seminarieserien från våren 2020 ”Skolwebbinarier”