
Aktuellt – seminarieserien ”Kulturarv i skolan”
Hur kan arkiv, museer och världsarv bli bättre på att möta skolans behov? Det är temat för Riksantikvarieämbetets digitala seminarieserie för dig som arbetar med skolan.
Seminarieserien syftar till att stärka kulturarvsinstitutioners förmåga att bättre svara upp mot skolans behov och förutsättningar. Fokus är att lyfta fram framgångsrika och hållbara lösningar som utnyttjar digitaliseringen. Vi är också intresserade av olika former av samarbeten där flera partners gått samman för att lösa gemensamma uppdrag.
Utgångspunkten är Riksantikvarieämbetets regeringsuppdrag Skolan och kulturarvet, 2017–2020. Seminarierna knyter an till förändringsbehov som då identifierades. Dessa behov kan sammanfattas med
- att nå ut
- att arbeta tätt tillsammans med skolan
- stödjande strukturer.
Vi sänder måndagar kl. 15.15 via Teams. (Ny i Teams? Läs mer under Att tänka på under mötet.)
Anmälan
Fyll i dina uppgifter i formuläret för respektive seminarium nedan, så får du en bekräftelse med länk till mötet till den e-post du angett. Glöm inte att notera i din almanacka vilka datum du anmäler dig till.
Seminarier hösten 2025
25 augusti 15.15-16.00: Grävande pedagogik – arkeologi i skolan
Hur man man arbeta publikt och innovativt med forntid och kulturarv? Möt Andreas Forsgren, fältarkeolog, på Stiftelsen kulturmiljövård som berättar om sitt arbete med skolan.
Flyttat från våren
Johanna Benfatto, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, berättar om hur du kan bemöta och förhålla dig till elever med särskilda behov för att upplevelsen ska bli bra.
Är du intresserad av hur man kan arbeta med detta på museet och hur det ser ut från skolans perspektiv,? Då kan vi även tipsa om seminariet från 2024: Kulturarv i skolan – för alla?
Fler seminarier kommer!
Vi planerar för fler seminarier under året, preliminära datum är 13 oktober, 10 november och 15 december. Har du något du själv vill bidra med? Eller förslag på vad framtida seminarier ska handla om? Kontakta oss gärna med idéer! Se Kontakt på sidan.
Genomförda seminarier 2025
Här kommer vi efterhand att lägga upp information och länkar från årets sända seminarier.
Teknik är ett eget skolämne i grundskolan sedan 2017 och omfattas av 200 undervisningstimmar. Museisamlingar innehåller exempel på många olika typer av tekniska lösningar. Hur kan museer och andra kulturarvsaktörer hjälpa lärare i teknikundervisningen? Kan tema teknik på museet vara ett attraktivt utbud för skolan?
Vi mötte Claes Klasander från CETIS, en centrumbildning som arbetar aktivt för att utveckla inspirations- och undervisningsmaterial för tekniklärare, och Daniel Davies från Pythagoras, en tändkulemotorfabrik som idag är industrimuseum och som erbjuder läroplansförankrad verksamhet för skolan.
Länk till det inspelade seminariet (Youtube)
Att nå ut är en utmaning för många, kanske de flesta, museer och arkiv. Temat har återkommit i våra seminarier genom åren med exempel på digitala lösningar, samarbeten, informationsvägar och lånelådor. I det här seminariet lyssnade vi till medarbetare på tre museer som når skolor på avstånd genom att göra fysiska besök på plats: Jamtli, Länsmuseet Gävleborg och Örebro läns museum. Vilka fördelar och nackdelar har det att besöka elever och lärare i deras vardag? Hur bär man sig åt när man ska ut på ”skolturné”?
Här hittar du länkar till de tre museernas erbjudande:
- Jamtli kommer till skolan
- Länsmuseet Gävleborg för skolor
- Örebro: sensationella gravfynd från framtiden
Länk till det inspelade seminariet (Youtube)
Hösten 2025 implementeras nya ämnesplaner för gymnasieskolan. Hur påverkar det museer och arkiv i deras arbete med skolan? Finns det nya möjligheter till samarbete, nya ingångar till samlingarna? Anna Zeniou Garneij, arkivarie och pedagog på Dalarnas folkrörelsearkiv, Erik Lidbaum, lärare i historia samt förstelärare i ämnet konst och kultur, Humanistiska programmet på Norra Real i Stockholm och Madeléne Beckman, intendent pedagogik på ArkDes, samtalade om Gy25.
Dokumenten vi samtalade om hittar du på Skolverkets hemsida, länk https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Länk till det inspelade seminariet (Youtube)
Många museer lägger in kreativa och skapande inslag i sina program för skolan, där eleverna får prova ett hantverksmoment, eller använda traditionella material och tekniker. Att genom det praktiska låta elever möta immateriellt kulturarv, hur fungerar det? Anna-Lena Rågfälts, Dalarnas museum och Sanna Norman från Tumba bruksmuseum berättade om hur de gör på sina respektive museer.
Här hittar du länkar till verksamheten vid:
Länk till det inspelade seminariet (Youtube)