Nyhetsarkiv
Foto: ( CC BY)

Kommande förändringar för den statliga utställningsgarantin

Den 1 januari 2018 tog Riksantikvarieämbetet över ansvaret för de statliga utställningsgarantierna från Statens kulturråd.

Vad är statliga utställningsgarantier, Knut Weibull, överantikvarie på Riksantikvarieämbetet?
– Syftet med utställningsgarantier är att göra det möjligt att låna in föremål till utställningar i Sverige. Garantin är som en försäkring. Om ett föremål skadas eller går förlorat får ägaren ersättning för skadan av staten. Garanti kan bara lämnas för föremål som ägs av någon annan än svenska staten.

Vem kan ansöka om den här garantin?
– Den som ska anordna utställningen kan ansöka om en garanti. För att få en garanti krävs att anordnaren inte har ett vinstsyfte, att utställningen har ett väsentligt kulturellt värde och att kraven på säkerhet är uppfyllda. Det innebär t.ex. att i princip alla museer kan få en garanti om de uppfyller säkerhetskraven. Det är Kammarkollegiet som avgör om säkerheten är tillräcklig.

När måste ansökan lämnas in?
– Ansökan bör lämnas in minst tre månader innan utställningen ska öppna för att den säkert ska hinna behandlas. Det finns dock exempel på att en garanti lämnats dagen efter det att ansökan kom in.

Varför är det Riksantikvarieämbetet som kommer att ha hand om det där?
– Kulturrådet har haft uppgiften att hantera ansökningar om utställningsgaranti sedan systemet infördes i mitten på 1990-talet. Innan dess var det regeringen som beslutade. Att Riksantikvarieämbetet nu övertar uppgiften är naturligt med tanke på vi fått ett samlat ansvar för museifrågor. Det är ju nästan bara museer som ansöker om garantier.

Vem betalar om en skada inträffar, tex. om en inlånad tavla av Rembrandt stjäls?
– Det är inte Riksantikvarieämbetet. Den frågan överlämnar vi i så fall till regeringen, som får hitta pengarna. Personligen tycker jag det är roligt att vi tar över frågan. Jag ansvarade nämligen för frågan i Kulturdepartementet när systemet infördes.

Vad innebär det?

Det innebär följande:

  • Ansökningar om statliga utställningsgarantier ska från och med 1 januari 2018 skickas till Riksantikvarieämbetet.
  • Ansökningar som inkommit före årsskiftet men där beslut ännu inte är fattat av Kulturrådet överlämnas till Riksantikvarieämbetet för slutlig beredning.
  • Ärenden där Kulturrådet redan beslutat om en garanti men där garantitiden inte löpt ut vid årsskiftet överlämnas till Riksantikvarieämbetet.
  • Eventuella skadeärenden som uppkommer ska från och med den 1 januari 2018 anmälas till Riksantikvarieämbetet (oavsett vilken myndighet som fattat beslut om garantin).

Sammanfattningsvis innebär det att ni som har garantiärenden, oavsett vilken myndighet som tidigare hanterat frågan eller beslut om garantin, efter årsskiftet ska vända er till Riksantikvarieämbetet.

Ansökningsformuläret finns från och med årsskiftet här på Riksantikvarieämbetets webbplats.

Läs mer om hur det går till att ansöka om statlig utställningsgaranti.

 

Har ni några frågor så kontakta gärna oss på utstallningsgaranti@raa.se.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: