Frågor och svar FoU för centrala museer

Här har vi samlat några återkommande frågor om Riksantikvarieämbetets FoU-verksamhet.

Klicka eller bläddra ner för att se alla frågor och svar.

Vem kan söka?

Behöriga att söka är forskare med doktorsexamen som är verksamma vid något av de centrala museerna. Den som söker ska också vara projektledare för projektet på minst 10 procent av en heltidstjänst. Forskningsprojekten får gärna ske i samarbete med regionala och lokala museer eller universitet och högskola och bidra till museiområdets utveckling.

Krävs doktorsexamen för att kunna söka?

Ja, det krävs att projektledaren har en doktorsexamen för att kunna söka våra bidrag. Övriga projektmedarbetare behöver inte ha en doktorsexamen.

Får en doktorand medverka i projektet?

Riksantikvarieämbetet finansierar inte forskarutbildning. En forskarstuderande kan dock ingå som projektmedarbetare i ett projekt och genomföra begränsade forskningsuppgifter.

Var ska jag vara anställd?

Projektledaren för ett beviljat bidrag ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar, om inte Riksantikvarieämbetet, medelsförvaltaren och eventuell annan arbetsgivare kommer överens om något annat. Medelsförvaltare är den organisation som tar emot och administrerar forskningsbidraget. Den ska vara en juridisk person med svenskt organisationsnummer.

Du som projektledare behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. Men det krävs att både projektledaren och den behöriga firmatecknaren för medelsförvaltaren skriver under beslutskontraktet när projektet har blivit beviljat. Ansökan måste därför först förankras hos den tänkta medelsförvaltaren.

Vilka typer av projekt kan jag söka?

Man kan söka för tre olika typer av projekt.

  • Nytt forsknings- och utvecklingsprojekt.
  • Fortsättningsprojekt.
  • Förstudier eller kunskapsunderlag.

Se beskrivning på olika typer av projekt i anvisningarna.

Kan jag beviljas flera bidrag?

Ja, det är möjligt.

Kan jag söka om jag har ett pågående projekt med bidrag?

Ja, du kan söka för ett nytt projekt även om du redan har ett pågående så kallat fortsättningsprojekt med bidrag  från Riksantikvarieämbetet.

För fortsättningsprojekt gäller följande: Bidrag ges för ett budgetår i taget och får endast användas under det året. Du får inte spara medel till kommande anslagsår.

För fleråriga projektansökningar kan Riksantikvarieämbetet förklara sin avsikt att även för nästa budgetår bevilja medel för projektet. En sådan avsiktsförklaring gäller endast under förutsättning att Riksantikvarieämbetet får nödvändigt anslag samt att projektet fortlöper enligt plan. Ansökan om fortsättningsanslag måste dock alltid lämnas in för prövning vid den årliga utlysningen.

För hur många år kan jag söka bidrag?

Du kan få bidrag för ett budgetår i taget. Det får bara användas under det år som det är beviljat för. Du får inte spara medel till kommande anslagsår. Du ska dock meddela att du har för avsikt att söka bidrag för som mest tre år.

Hur ska jag söka?

Du söker i ett online-system via Riksantikvarieämbetets hemsida. Du måste skapa ett personligt konto i systemet innan du ansöker. Tänk på att skapa ditt personliga konto i god tid och tänk på att systemet kan ha hög belastning i anslutning till sista ansökningsdag. Endast fullständiga ansökningar tas upp till beredning.

Måste ansökan göras färdig vid ett tillfälle?

Nej, du kan logga in och ut och arbeta med din ansökan i ansökningssystemet fram till dess att du väljer att skicka in ansökan digitalt senast sista ansökningsdagen.

Vilket språk ska jag använda?

Du kan använda svenska eller engelska.

Vad händer om ansökan är ofullständig?

Du ansvarar för att ansökan är fullständig, det vill säga att ansökningsformuläret är korrekt ifyllt och att all efterfrågad information är angiven enligt instruktioner. Om din ansökan inte är fullständig eller inte följer instruktionerna kommer den inte att behandlas.

Ska särtryck, avhandling eller manuskript bifogas?

Nej.

Ska rekommendationsbrev bifogas?

Nej.

Hur stor chans är det att min ansökan beviljas?

Hur många som beviljas medel skiftar från år till år, men det brukar ligga mellan 10 och 40 procent. Variationen beror på flera faktorer. Vissa år är söktrycket högre än andra. Ibland är också en del av medlen uppbundna på så kallade fortsättningsprojekt. Därtill kan Riksantikvarieämbetet också välja att prioritera vissa ämnesområden före andra, beroende av vilka kunskapsbehov myndigheten ser inom sektorn. Riksantikvarieämbetet formulerar nya tematiska inriktningar för FoU–bidraget vart tredje till femte år.

Vilka regler gäller för ekonomin?

Riksantikvarieämbetet ger full kostnadstäckning för de projekt som får bidrag.

Vilka regler gäller för indirekta kostnader/OH-kostnader?

Indirekta kostnader, så kallade OH-kostnader, är det administrativa påslag som de deltagande institutionerna tar ut.

OH-kostnader ska specificeras per deltagare och institution i ansökan. Extra medel kan normalt inte sökas för datorer, litteratur eller utrustning. De ingår i OH-kostnaderna.

Indirekta kostnader anges separat i budgetdelen i formuläret. För frågor om vad som räknas som indirekta och direkta kostnader, kontakta din medelsförvaltare.

Vad räknas som direkta respektive indirekta kostnader?

Riksantikvarieämbetet anger ingen modell för denna beräkning utan överlåter till medelsförvaltarna att enligt sina modeller beräkna indirekta kostnader. Du som söker ska få uppgifter om vilka indirekta kostnader som ska anges direkt från din institution och inte behöva beräkna dessa själv.

Vad gäller för medfinansiering?

Om du som ansöker om forskningsbidrag från oss arbetar vid en myndighet som också får en del av anslaget 1:4: Forsknings- och utvecklingsinsatser inom kulturområdet, måste din arbetsgivare bidra med minst 10 procents finansiering till det sökta projektet. I övriga fall ses medfinansiering som något positivt, men är inte obligatoriskt.

Vad gäller för tryckkostnader och öppen tillgång?

Projektets resultat ska spridas till kulturarvs- och kulturmiljöområdet. Det kan ske på olika sätt, genom till exempel publikationer, seminarier och konferenser eller andra utbildningsinsatser. Kostnader för att ta fram manus till en publikation om projektet ska rymmas inom projektets anslagsram och räknas med i ansökan.

Kostnader för tryckning, öppen tillgång och andra publiceringskostnader ska inte tas med i projektansökan. Bidrag för sådana kostnader kan sökas separat genom att mejla Riksantikvarieämbetet när som helst under året, se mejladress längst ner på sidan.

Forskning som är helt eller delvis finansierad av Riksantikvarieämbetet ska publiceras med öppen tillgång, open access, vilket innebär att forskningsresultaten blir tillgängliga att läsa och ladda ner i enlighet med nationella riktlinjer som har utarbetas av Kungliga biblioteket på uppdrag av regeringen.

Läs om det nationella riktlinjerna för att främja öppen vetenskap (kb.se)

Vad händer efter att jag har sökt?

Du får en bekräftelse om att din ansökan är registrerad när du skickat in din ansökan online.

Vad händer om ansökan kommer in för sent?

Om vi får in din ansökan för sent kommer den att avvisas, det vill säga inte behandlas.

Hur gör jag om jag vill ändra i en redan registrerad ansökan?

Fram till dess att utlysningen har stängt kan en registrerad ansökan avregistreras och vid behov ändras och registreras på nytt.

Är min ansökan allmän handling?

Ja, när den är slutregistrerad.

Hur får jag reda på om min ansökan har beviljats?

Beredningsprocessen tar cirka 3 månader. Alla som har sökt får ett skriftligt besked i början av januari. Beviljade bidrag publiceras också på vår webbplats.

Kan jag överklaga beslut om avslag?

Nej.

Vart vänder jag mig för hjälp?

Kontakta Fou-handläggarna via e-post: fou@raa.se