Foto: (CC BY)

Material och marknadsföring

Här finns information, mallar och goda råd för arrangörer som medverkar vid Arkeologidagen.

Alla anmälda arrangemang presenteras landskapsvis under www.raa.se/arkeologidagen. Arrangemangen läggs ut efterhand som de anmäls, så ju tidigare vi får din anmälan ju längre tid exponeras dina aktiviteter. Vi stödjer även alla arrangörer som deltar i Arkeologidagen med central marknadsföring och i viss mån regionalt anpassade pressutskick.

Central marknadsföring

  • Webbplatsen raa.se/arkeologidagen: På webbplatsen för Arkeologidagen presenteras alla arrangemang som deltar.
  • Pressmeddelande: Vi skickar ut ett gemensamt pressmeddelande om när temadagen är, ungefär en vecka innan Arkeologidagen, och även regionala utskick i den utsträckning det finns arrangemang representerade.
  • Annonsering: Vi marknadsför temadagen och den gemensamma webbplatsen för Arkeologidagen i utvalda media samt i våra olika kanaler, såsom nyhetsbrev, artiklar och sociala medier.
  • På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Arkeologidagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där!
  • Bild och affisch: Temabilden för årets Arkeologidag (tryck och webb) finns för nedladdning här nedan. Likaså finns en affisch i PDF för nedladdning som du själv kan skriva ut i A3- eller A4-format. På affischen finns ett vitt tomt utrymme där du kan skriva in rubriken och programmet för just din aktivitet. Bild och affisch hittar du under rubriken ”Relaterade information” här nedan.

Lokal marknadsföring – tips

Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Här hittar du några tips för er lokala marknadsföring:

  • Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang med dagens aktiviteter till olika evenemangskalendarier är ett bra sätt att nå besökare men också lokalmedia som vill hitta intressanta aktiviteter att göra inslag om kring det som händer i närområdet.
  • Tipsa lokalpress/lokalradio: Gör gärna ett eget pressmeddelande eller mejla tipsen direkt till lokala journalister. Även om Riksantikvarieämbetet skickar ut ett övergripande pressmeddelande så kan ni göra ett eget om just er aktivitet. En enkel mall för hur du kan skriva ett eget pressmeddelande finns att ladda ner här nedan.
  • Sociala medier har stor spridning: Tagga alltid inlägg med #arkeologidagen . Då kan vi även följa upp statistik på inlägg och artiklar på till exempel Twitter och Instagram.
  • Affischera: Att sätta upp egna affischer är ett annat exempel på hur du kan berätta om vad som händer på Arkeologidagen hos just er. Gör en egen eller använd affischmallen nedan och fyll i vad som sker.
  • Annonsera lokaltidningar: Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra alternativ.

Glöm inte att hänvisa till den gemensamma webbadressen till den gemensamma evenemangswebben www.raa.se/arkeologidagenom du tar fram eget material.

Uppföljning och utvärdering

Efter Arkeologidagen skickas en utvärdering via en webbenkät till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget osv. Till er hjälp för att få ett bra underlag finns också en enkel enkät att dela ut till besökare.

Ladda hem filer och mallar

Här kan du ladda ned årets temaaffisch i utskriftsformatet A3 eller A4.

Fyll gärna i det vita fältet på affischmallen med rubriken på ert arrangemang och lite information om vad som händer lokalt hos er. Du kan också skriva ut den och använd fältet det för att tejpa upp ert eget program. Sätt upp den där människor möts; anslagstavlor i affären, vid kyrkan, på biblioteket eller liknande.

Här kan du ladda ned årets temabild.

Här finns en inspirationsmall för lokalt pressmeddelande eller tips till evenemangskalendarier.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: