Ung kille i bibliotek med mobil i handen.
Årets sista avsnitt i seminarieserien Kulturarv i skolan heter ”Allt på ett ställe? - Om plattformar som samlar resurser” och handlar om digitalt lektionsmaterial för skolan. Foto: (CC BY)

Råd om digitala resurser för skolan

”Begränsa och välj ut!”. Så löd uppmaningen från Frida Starck Lindfors, Statens historiska museer,  i ett avsnitt av seminarieserien Kulturarv i skolan.

Frida arbetar med Sveriges historia, en digital undervisningsresurs för historia. Den är framtagen av 17 museer, däribland Statens historiska museum. I seminariet som fått titeln ”Allt på ett ställe? om plattformar som samlar resurser”, samtalade vi med representanter för digitala plattformar som erbjuder lektionsmaterial för skolan. Förutom Frida Starck Lindfors medverkade också Sofia Dahlquist från Stockholmskällan, Mats Nilsson från Länskällan och Mattias Kästel från Världskulturmuseerna.

Hur arbetar de och vilka råd och tips har de till den som själv funderar över det här med digitala skolresurser?

– Vi funderar mycket över vad som är vår styrka och försöker göra en matchning mot skolan för att komplettera det material som redan finns, berättade Mattias Kästel.

Sofia menade att det också är viktigt hur man organiserar och presenterar materialet på hemsidan

– Hur tänker vi att lärarna ska hitta, och använda det?

Att nå ut med sitt material och erbjudande är ett långsiktigt arbete. Mattias Kästel talade om den ”stoffträngsel” som finns och om att jobba med många olika kanaler.

– Vi behöver finnas på platser där lärare är, sade Frida Stark Lindfors, och hjälpa lärarna som har ont om tid. Om de kan hitta mycket material som täcker upp innehållet i kursplanerna blir vi populära.

Sofia berättade att Stockholmskällans personal är ute mycket i skolan och träffar lärarlag, ordnar lärarkvällar och genomför inspirationslektioner med klasser på plats i skolan. Det blir bra tillfällen att testa nya lektionsförslag för att se om de fungerar på riktigt i klassrummet.

Mats Nilsson kompletterade:

– Det räcker inte med att bara finnas, man måste visa hur materialet ska användas! Och viktigt är att hålla sig nära läroplanen. Den som arbetar med ett material blir lätt gripen och vill berätta allt.

Mycket mer klokt sades under samtalet som du kan ta del av via den här länken: Kulturarv i Skolan 2023 – YouTube. På Riksantikvarieämbetets Youtubekanal hittar du också seminarier från tidigare år.