Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
Tre kvinnor sitter på ett trädäck och lagar skor på traditionellt vis.

Ny modell skapar föremålens berättelser

I det internationella projektet Gendered interpretation möts forskning och praktik i en modell där ett föremåls genus ska fastställas. Det är en modell som tar fasta på museipedagogernas arbetssätt.

– Museipedagoger jobbar ständigt med att tolka föremål och samtala kring dem tillsammans med de grupper vi möter. Och då måste vi ju ta reda på svaren, säger Maria Dalhed Persson, chef på Publik- och pedagogikenheten på Vasamuseet i Stockholm.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Stefan Nyzell i rutig skjorta och glasögon med mörka bågar.

Därför startade Malmö universitet en ny utbildning för historiker

Hösten 2020 startade en ny utbildning för historiker på Malmö universitet. Den ska ge flera vägar in i yrkeslivet – till exempel kan studenterna bli kulturarvspedagoger. Men ett kandidatprogram som renodlat utbildar kulturarvspedagoger med historia som ämnesingång, det vore för smalt, skriver Stefan Nyzell, biträdande professor i historia och programansvarig för den nya utbildningen.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

En kvinna i gammeldagsa kläder med huckle på huvudet håller i en slända som används till att spinna tråd. Hon visar den för en kvinna och hennes två små barn..

Hur kan vi höja kulturarvspedagogikens anseende?

Kulturarvspedagogiken status behöver höjas och pedagogernas arbetsvillkor måste bli tryggare – det skriver Gustav Wollentz och Helena Kuhlefelt på NCK, Nordiskt Centrum för Kulturarvspedagogik.  

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Barn som sitter på golvet framför en pedagog som visar upp ett föremål.

Kulturarvspedagogiken behöver bygga på vetenskaplig grund

Det finns relevant pedagogisk forskning som borde användas för att utveckla kulturarvspedagogiken. Det skriver Eva Insulander, fil. dr och docent i didaktik, i sitt inlägg i essästafetten Är kulturarvspedagogik en profession? 

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Essä-stafett: Är kulturarvspedagogik en profession?

Hundratusentals människor deltar varje år i pedagogisk verksamhet på museer över hela landet. Men kan man kalla kulturarvspedagogik för en profession? Omvärld och insikt bjuder in till en essä-stafett om kulturarvspedagogikens tillstånd och utveckling.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se