Bevakning av nyheter och trender för museer och kulturarvsaktörer. Läs mer om Omvärld och insikt.

Toto Asakusa Honganji av Katsushika Hokusai (1760-1849). (PDM)

Gemensam utbildning i natur- och kulturarv?

Kulturarvspedagoger fyller en central roll i arbetet med att tillgängliggöra och förstå kulturarvet.  I mars inledde Charlotte Ahnlund Berg, utredare vid Riksantikvarieämbetet, ett samtal om kulturarvspedagogikens status som profession. Nu avslutar hon essästafetten med en framåtblickande summering.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se

Hallå där, Sofia Dahlquist…

…utställningsproducent på Stadsmuseet i Stockholm samt konsult inom digital pedagogik, som satt i juryn för kategorin Resources for General Audiences and Families när priset GLAMi delades ut på konferensen MuseWeb North America för några veckor sedan.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Anna Hansen

Inför validering för kulturarvspedagoger

Hur ska man komma vidare med problemet att det inte finns någon utbildning till kulturarvspedagog? Inför möjlighet till auktorisation av kulturarvspedagoger med validering av kompetensen – det föreslår Anna Hansen, landsantikvarie och museichef vid Regionmuseet i Skåne, i ett inlägg i Omvärld och insikts essästafett.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Vad händer när formellt och informellt lärande möts?

Relationen mellan lärande och digital informations- och kommunikationsteknik behöver utforskas och problematiseras, skriver Paul Henningsson, konsult inom interpretation, i det femte inlägget i essästafetten om kulturarvspedagogik.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Tre kvinnor sitter på ett trädäck och lagar skor på traditionellt vis.

Ny modell skapar föremålens berättelser

I det internationella projektet Gendered interpretation möts forskning och praktik i en modell där ett föremåls genus ska fastställas. Det är en modell som tar fasta på museipedagogernas arbetssätt.

– Museipedagoger jobbar ständigt med att tolka föremål och samtala kring dem tillsammans med de grupper vi möter. Och då måste vi ju ta reda på svaren, säger Maria Dalhed Persson, chef på Publik- och pedagogikenheten på Vasamuseet i Stockholm.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Stefan Nyzell i rutig skjorta och glasögon med mörka bågar.

Därför startade Malmö universitet en ny utbildning för historiker

Hösten 2020 startade en ny utbildning för historiker på Malmö universitet. Den ska ge flera vägar in i yrkeslivet – till exempel kan studenterna bli kulturarvspedagoger. Men ett kandidatprogram som renodlat utbildar kulturarvspedagoger med historia som ämnesingång, det vore för smalt, skriver Stefan Nyzell, biträdande professor i historia och programansvarig för den nya utbildningen.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

En kvinna i gammeldagsa kläder med huckle på huvudet håller i en slända som används till att spinna tråd. Hon visar den för en kvinna och hennes två små barn..

Hur kan vi höja kulturarvspedagogikens anseende?

Kulturarvspedagogiken status behöver höjas och pedagogernas arbetsvillkor måste bli tryggare – det skriver Gustav Wollentz och Helena Kuhlefelt på NCK, Nordiskt Centrum för Kulturarvspedagogik.  

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Barn som sitter på golvet framför en pedagog som visar upp ett föremål.

Kulturarvspedagogiken behöver bygga på vetenskaplig grund

Det finns relevant pedagogisk forskning som borde användas för att utveckla kulturarvspedagogiken. Det skriver Eva Insulander, fil. dr och docent i didaktik, i sitt inlägg i essästafetten Är kulturarvspedagogik en profession? 

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Essä-stafett: Är kulturarvspedagogik en profession?

Hundratusentals människor deltar varje år i pedagogisk verksamhet på museer över hela landet. Men kan man kalla kulturarvspedagogik för en profession? Omvärld och insikt bjuder in till en essä-stafett om kulturarvspedagogikens tillstånd och utveckling.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se