Nyheter
Vy från ovan av ett fiktigt Glimminghus med hamn och båtar i omgivningen.
Tävlingsbidrag lag Apelblom hade en detaljnivå som stod ut, enligt juryn. Foto: (CC BY)

Medeltidsborgen Glimmingehus fick nytt liv i äventyrsspelet Minecraft

Spel är ett sätt av många att gestalta och sprida kunskaper om kulturarv – och dessutom ett sätt för mottagaren att kunna vara aktiv och medskapande. Nyligen arrangerade Riksantikvarieämbetet en tävling på besöksmålet Glimmingehus i Minecraft. Uppdraget var att att skapa ett medeltida Glimmingehus med omnejd.

Att hitta nya innovativa former för att gestalta och sprida kulturarv för att nå nya målgrupper låter självklart för en kulturarvsmyndighet, men att göra det genom att bygga med klossar i ett onlinespel är kanske inte lika självklart. Byggtävlingen var ett sätt att praktiskt testa möjligheten att jobba både kreativt och pedagogiskt online med spelet. Bland deltagarna fanns flera familjelag där barn och vuxna gjorde gemensamma byggen.

– Vi ville skapa egna erfarenheter för att kunna sprida dem vidare till alla museer som vill komma igång med Minecraft, men inte vet hur de praktiskt skall gå till väga, säger Viktor Lindbäck, verksamhetsutvecklare på Riksantikvarieämbetet som var initiativtagare till tävlingen tillsammans med Jan Olofsson, enhetschef vid besöksmålet Glimmingehus i Skåne.

Digitalt experiment när pandemin satte stopp

Att göra testet i liten skala och just på Glimmingehus var passande eftersom det inte gick att ha några sportlovsaktiviteter på plats på grund av pandemin. Det behövdes ett ett alternativ att erbjuda under sportlovet, samtidigt som det också fanns ett behov av att göra ett praktiskt experiment kring Minecrafts möjligheter som pedagogisk resurs för museernas yngre målgrupp.

– Som museum är ju vår roll att väcka intresse för historien. Tävlingen i Minecraft var ett sätt, ett väldigt roligt sätt, och jag är helt klart övertygad om att den väckte nyfikenhet bland deltagarna – både för att besöka Glimmingehus och för medeltidshistoria. Den passade också väl in i vår ambition att arbeta med en digital mix med onlineföreläsningar, digitala lärarträffar, och inte minst våra 3D-modeller av borgens alla rum som går att besöka online dygnet runt, säger Jan Olofsson.

Tävlingsuppdraget var att bygga sju medeltida företeelser

Under tre tävlingsdagar fick deltagarna i uppdrag att bygga upp det medeltida Glimmingehus i dess medeltida omgivning. Förutom själva borgen, skulle deltagarna också bygga:

  • Vallby medeltida kyrka
  • Minst en medeltida bondgård (gärna en hel by)
  • En kvarn (eller flera)
  • En hamn med omgivningar
  • Minst en kogg (handelsskepp från medeltiden) i hamnen
  • Och gärna fortsätt med fler byggnader och platser.

De tävlande var därmed tvungna att ta reda på en del fakta och tävlingsdagarna inleddes med bildvisning för att deltagarna skulle kunna förstå hur de olika elementen de skulle bygga kan ha sett ut under medeltiden. Varje tävlande fick sedan en egen tom och platt ruta att utgå ifrån, där de fritt kunde tolka både landskap och byggnader. Totalt anmälde sig 27 deltagare, både lag och enskilda personer, av dessa var det 11 deltagare som slutförde tävlingen.

Att inte bara få uppdraget att ”Bygg något coolt” utan just ”Här skall finnas en kvarn, en kogg, minst en gård” etc. uppskattades av deltagarna. Det gjorde själva processen så mycket tydligare, enligt lag Apelblom som vann hela tävlingen: – Man visste liksom när man var klar och hade gjort “rätt”.

Lyckat experiment ger mersmak

– Jobbar man kulturarvsförmedling, så jobbar man också med förmedling via digitala medier – och då är spel i olika former en självklar del av verksamheten. Det finns till och med ett eget begrepp för företeelsen att använda spel som pedagogisk metod – gamification ”spelifiering”. Det här blev ett lyckat test som genererade många värdefulla erfarenheter att dela, både när det gäller det praktiska, tekniska och innehållet. Vi kommer att fortsätta att utforska möjligheterna med Minecraft genom fler praktiska experiment, säger Viktor Lindbäck.

Här hittar du en film med alla tävlingsbidragen. Läs även  mer om hur tävlingen gick till, om vinnarna med motiveringar på Riksantikvarieämbetets K-blogg.

Fakta om Glimmingehus

Glimmingehus i sydöstra Skåne är Nordens bäst bevarade medeltida borg. Där kan du uppleva levande medeltid, följa med på en visning eller delta i tidstypiska sysslor. När borgen uppfördes skulle den i första hand fungera som praktfull och representativ bostad åt den danske riddaren Jens Holgersen Ulfstand och hans fru Margareta Arvidsdotter från Sverige. Skåne tillhörde då Danmark. I dag är Glimmingehus ett levande fornminne, ett spännande utflyktsmål och ett centrum för medeltidsintresserade. Arkeologiska fynd, skriftkällor och byggnadshistorisk forskning kan ge en bild av det vardagliga livet för adeln och dess anställda på Glimmingehus.

Glimmingehus öppnar igen för besökare den 1 april, då med ett premiärerbjudande för alla som bokar sin entrébiljett på nätet. Läs mer om Glimmingehus här.

 

 

 

 

 

 

 

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: