Två flickor står med ryggen till och kikar in genom glasrutor i ett arkiv. Bakom rutorna är en bild av en man projicerad på väggen. Foto: (CC BY)

Aktuellt – seminarieserien ”Kulturarv i skolan”

Hur kan arkiv, museer och världsarv bli bättre på att möta skolans behov?

Det är temat för en seminarieserie för dig som arbetar med skolan.

Seminarieserien syftar till att stärka kulturarvsinstitutioners förmåga att bättre svara upp mot skolans behov och förutsättningar. Fokus är att lyfta fram framgångsrika och hållbara lösningar som utnyttjar digitaliseringen. Vi är också intresserade av olika former av samarbeten där flera partners gått samman för att lösa gemensamma uppdrag.

Utgångspunkten för dessa seminarier är resultaten från Riksantikvarieämbetets regeringsuppdrag Skoluppdraget 2017–2020. Seminarierna knyter an till de förändringsbehov som då identifierades. Dessa behov kan sammanfattas med

  • att nå ut
  • att arbeta tätt tillsammans med skolan
  • stödjande strukturer.

Kommande seminarier

14 oktober: Digitalt, analogt eller både och? Lärares syn på digitala resurser

Kalmar läns museum, Jamtli i Össtersund och Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik (NCK) har genomfört en studie  om lärare och digitala resurser – vad kom de fram till? Mer information om programmet kommer.

Det kommer mer!

Till hösten planerar vi att sända totalt fem avsnitt. Skriv därför in 18 november och 16 december i kalendern redan nu! En närmare beskrivning av innehållet per avsnitt publiceras efterhand.  Liksom tidigare sänder vi måndagar kl 15.15 via Zoom. (Ny i Zoom? Läs mer under Att tänka på under mötet.

Har du något du själv vill bidra med? Eller förslag på vad framtida seminarier ska handla om? Kontakta oss gärna med idéer! Se Kontakt på sidan.

Anmälan

Fält markerade med asterisk (*) är obligatoriska. Glöm inte att notera i din almanacka vilka datum du anmäler dig till. Du får också ett bekräftelsemejl att din anmälan gått fram.

  • Välj ett eller flera tillfällen.
  • Fyll i din e-postadress för att få möteslänken:
  • Personuppgifter (GDPR):

    I samband med att du skickar in din anmälan samlar vi in och behandlar vissa personuppgifter. Som användare har du rätt att få veta vilka av dina personuppgifter som Riksantikvarieämbetet behandlar. Mer information finns på: www.raa.se/gdpr.

Sända seminarier

12 februari: Samarbete som en väg att nå lärare

Hur når vi lärarna? ”Skola + museum” är namnet på en minimässa för lärare som en rad stockholmsmuseer arrangerat under många år. Hur går ett sådant samarbete till från museernas sida? Hur ser lärare på en sådan här satsning? Vi samtalade med Erik Gunnarsson, antikvarie och samordnare pedagogik på Stadsmuseet i Stockholm som har suttit i arrangörsgruppen, med tre av utställarna: Sara Sandell från ArkDes och Tove Karlsson och Lotta Nordström från K.A. Almgrens sidenväveri och museum, samt med Jonas Hugosson, lärare från Tyresö som deltog i mässan.

Länk till inspelningen på YouTube

11 mars: En handbok i digital pedagogik – detta tar vi med oss

I juni 2023 medverkande Gustav Wollentz i ett seminarium och berättade om projektet Digital solutions for applied heritage. Projektet resulterade i en handbok: Digital Pedagogy at Museums for Increased Participation and Co-creation: A Handbook for Museum Professionals. I det här seminariet samtalade Gustav, som är lektor vid Linnéuniversitetet, med  Ellen Hallgren, intendent i digital pedagogik på Sveriges museum om förintelsen och Josefin Wellbring, museipedagog på Vasamuseet som läst boken.

Länk till inspelningen på YouTube

15 april: Så arbetar vi med Historien om Sverige

Ett tredje och avslutande samtal om TV-serien Historien om Sverige. Våren 2023 träffade vi producenterna för serien och under hösten medverkade Utbildningsradion i ett seminarium. Men hur har museerna utnyttjat det historieintresse som satsningen väckt? Har de använt materialet i arbetet med skolan? Vi lyssnade till erfarenheter från tre museer med olika profil. Medverkade gör Elisabeth Corsander och Christina Toreld, Bohusläns museum, liksom Marie Jonasson Schmidt och Ida Hilmér, Lödöse museum och Eva Blomkvist, Skansen.

Länk till inspelningen på YouTube

6 maj: Nu och här på historiska platser. Elever och guider upplever kulturarv

Hur använda kulturmiljöer i skolans undervisning? Hur relaterar skolbarn till sådana miljöer? Två forskare: Martin Stolare, Karlstads universitet och David Ludvigsson, Linköpings universitet berättade om ett forskningsprojekt ”Skolbarn relaterar till historiska platser”, finansierat  genom Riksantikvarieämbetets forsknings- och utvecklingsmedel.

Länk till inspelningen på YouTube

3 juni: Medborgarforskning, AI och skolan

Hur skapar man intressant innehåll för högstadieelever? Vi pratade med Emma Backelin, museipedagog på Vitlycke museum om hur de arbetar med skolan och samtidigt hjälper forskningen med tolkning av hällristningar. Kan man använda sig av medborgarforskning för att nå högstadieelever, en målgrupp som museet idag har svårt att nå?  Eleverna får tillgång till bilder av hällristningar som de sedan ska sätta beskrivande etiketter på. Syftet är att samla underlag för AI att träna på så att verktyget lär sig identifiera och kategorisera hällristningar. Medverkade gjorde också Wendel Carlsson, svensklärare på Strömstjärnaskolan i Strömstad och Christian Horn, forskare vid Svenskt Hällristnings Forsknings Arkiv.

Länk till inspelningen på YouTube

26 augusti: Kulturarv i skolan – för alla? Att möta elever med särskilda behov

Alla elever har rätt till kulturarv i sitt lärande, men vissa kan behöva mer stöd. I det första avsnittet för hösten mötte vi Christina Andersson, lärare på Tingbergsskolan i Lödöse och Kajsa Dahlström från Scenkonstmuseet i Stockholm som arbetar på olika sätt med att skapa möjligheter för barn att ta del av museernas innehåll. Hur började de arbeta med detta? Vilka erfarenheter har de dragit under åren? Hur hittar anpassad skola och museum varandra och vad behöver man som lärare när man ger sig iväg med en klass till ett museum? Det och annat  samtalade vi  om.

Vill du  veta mer om vad det står i läroplanen för anpassad grundskola?

Vill du veta mer om museernas arbete?

Länk till inspelningen på YouTube

16 september: Museet i en låda? Om att nå ut med hjälp av studielådor

Att nå ut till skolan är en utmaning för många. Skolor på långt avstånd från verksamheten kan vara särskilt knepigt. Studielådan, som skickas eller hämtas till skolan och förflyttar en del av museet till klassrummet, har varit en lösning under flera decennier. I dag arbetar många med digitalt publicerat material eller visningar online. Ändå har många verksamheter studielådor – och det produceras nya! Möt pedagoger från Glimminge hus, Jönköpings Läns Museum och Värmlands museum i ett samtal om studielådornas förtjänster.

Länk till inspelningen publiceras inom kort.


 

Fler seminarier om skola och kulturarv