Almedalen i Visby en sommardag
Storyspots i Visby. Foto: (CC BY)

Storyspot – digital plattform för muntligt berättande om platser

Storyspot är en digital tjänst där användarna kan dela med sig av och lyssna på ljudberättelser kopplade till platser. Alla ”storyspots” går att hitta via en karta i appen och det går att söka utifrån ämnen, taggar, språk och vem som har skapat dem. Alla storyspots går att dela i sociala medier och den som vill kan också skriva ut QR-koder för varje storyspot och sätta upp dem IRL på platserna.

Storyspot är i dag Sveriges största digitala plattform för muntligt berättande om platser. Idag finns tusentals ljudberättelser att lyssna på över hela Sverige samt i flera av våra grannländer. Med Storyspot vill vi bevara och sprida det immateriella kulturarv som annars skulle riskera att försvinna, och knyta samma människor genom berättelser. Storyspot finns live i App Store, Google Play och på webben.

Det är kostnadsfritt att använda Storyspots plattform, både att lyssna och ladda upp egna berättelser. Genom att samla berättelser från både privatpersoner, kommuner, destinationer och privata aktörer i en och samma app så underlättar vi för användare att upptäcka sin omgivning.

Storyspot deltog i första omgången av Kulturarvsinkubatorns program

Storyspot grundades 2017 av Lisa Evertsson Norrevik som har över 15 års erfarenhet från journalistik, kultur- och mediabranschen. Företaget deltog i den första omgången av Kulturarvsinkubatorn och då fanns ingen tydlig affärsmodell, utan den har utvecklats löpande i samarbete med kommuner och museum.

Idag består Storyspots team också av medgrundare och CTO Mikael Melander, affärsutvecklare, UX-designer och marknadsförare samt flera podcastproducenter, historiker, konstnärer och inläsare. Bland våra kunder finns ett trettiotal kommuner, Konstmuseet i norr, Destination Kalmar och vi används av hembygdsföreningar över hela landet.

Storyspot har fått flera priser och utmärkelser, bland annat Future Marketing Tech Award, vilket innebär att de röstats fram som den mest intressanta tekniska plattformen för framtidens marknadsföring.