Porträtt av Beata von Yxkull. Okänd konstnär. Foto: (CC BY)

Gästföreläsare till Kulturarvsinkubatorns program

Kulturarvsinkubatorn har under hösten 2020 startat upp med en ny grupp deltagare till inkubatorprogrammet. Det är ett nationellt program med workshops, föreläsningar och seminarier där deltagarna får träffa alltifrån experter inom offentlig upphandling, till investerare och de skarpaste hjärnorna inom den digitala kulturarvsbranschen i Sverige.

Under onsdagarnas digitala träffar har vi bjudit in flera spännande föreläsare som har delat med sig av erfarenheter, kunskap och riktade råd och detta kommer att fortsätta även under våren 2021. Vi är väldigt glada över dessa samarbeten och vill gärna dela med oss.

Marcus Smith och Björn Sundberg, Riksantikvarieämbetet

Marcus och Björn berättade om K-samsök och Kringla.

K-samsök är en nationell aggregator som tillgängliggör kulturarvsdata från svenska museer och andra minnesinstitutioner. Här finns mer än sex miljoner objekt som till exempel museiföremål, lämningar, bildsamlingar och arkivhandlingar.

Museer och arkiv i Sverige har många olika saker i sina samlingar. Med Kringla kan du söka i flera samlingar samtidigt, istället för att söka i en samling i taget.

Helena Hulth Disir Production (Alumni Kulturarvsinkubatorn)

Helena berättade om Disirs arbete med att återskapa historiska platser och miljöer utifrån historiska och arkeologiska data.

Emelie Höglund, Hallwylska museet

Emelie berättade om det digitala arbete som museet har gjort. Här kan du läsa mer om det.

Alexis Holmqvist och Per Gantelius, Aesthetic Obstacles (Alumni Kulturarvsinkubatorn)

Alexis och Per berättade om projektet ”Kampen om tiden” som är en basutställning som de tagit fram tillsammans med Jönköpings museum. I utställningen får man lära känna barn i olika tider.

Karin Glasemann, Nationalmuseum

Karin berättade om förutsättningar, möjligheter och begränsningar med digitaliserade samlingar.

Carl Wendt, Groth & Co

Carl Wendt från Groth & Co har berättat hur man skyddar sina idéer med patent, varumärken, design, domännamn och upphovsrätt. Tanken är att ge tips om hur man strategiskt skapa konkurrensfördelar med hjälp av immaterialrätt.

Anna Parry, Co-Founder & Chief Pirate

Anna Parry, Co-Founder & Chief Pirate, Proto Proto / Proto Projects höll en inspirationsföreläsning kallad Boost Your Creativity där hon delade med sig av ett antal verktyg för att tänka innovativt kring alla delar av sitt företag.

Kristian Persson, UX/Interaktionsdesigner, Spree

Kristian Persson, UX/Interaktionsdesigner, Spree, delade med sig av sina erfarenheter kring prototypande, där exempel gavs på olika typer av prototyper Spree har skapat och förslag på vad man bör tänka på innan man skapar en prototyp.

Daniel Freeman, Science Park Gotland

Daniel Freeman, affärsrådgivare Science Park Gotland, hjälpte deltagarna med en praktisk guide i hur de kan göra en affärsmodell utifrån just deras idé.

Mathias Blob, Karolina Ventures

Mathias Blob från Karolina Ventures pratade om riskkapital och andra former för finansiering av start-up bolag.

Per Filipsson, Trackuback AB

Per Filipsson, Trackuback AB föreläste om deras internationaliseringsprojekt som nyss haft premiär och hur de första kunderna har hittat in. Han berättade om deras arbete med släktforskare, Wikimedia och deras DNA-modul.

Emelie Gemzell, GeoStory

Emelie Gemzell berättade om hur hon tillsammans med barndomsvännen Jens Engelbrecht och hans son Christofer Jadelius utvecklar GeoStory. Testa gärna! Läs om och ladda ner appen från hemsidan. https://www.geostory.se/

Fredrik Edström, Ivar studios 360 (Alumni Kulturarvsinkubatorn)

Ivar studios är ett multidisciplinerat team med fokus på storytelling i de immersiva formaten VR, AR och 360.

Christian Malmsten, Säljlabbet

Kundbemötande och sälj-coachning.

Lena Larsson, Spree

Design thinking, produktutveckling och grafisk design.

Camilla Dahlin, Spree

Design thinking, produktutveckling och grafisk design.

Johannes Edberg, Spree

Design thinking, produktutveckling och grafisk design.

Michael Enlund, Science Park Gotland

Affärsutveckling och affärsrådgivning.

Ingmarie Halling, Abba the Museum

Creative director.

Lenita Gärde, Stockholms läns museum

Omställning till ett digitalt museum, utmaningar och möjligheter.

Tobias Samuelsson och Carl-Johan Svensson, FoU High Chaparral

Case study, Historiekommunikation skolungdomar/barn.

Henrik Summanen, Digisam, Riksantikvarieämbetet

Öppna data och semantiska strukturer.

Therese Agehed och Gerd Hansson, Riksantikvarieämbetet

LoU.

Oscar Engberg, Gustav Löfgren och Jesper Cederlund, Riksantikvarieämbetet

Utställningsverkstaden.

Viktor Lindbäck, Riksantikvarieämbetet

Immersiva medier.

Elisabeth Standár, Internetstiftelsen, Internetmuseum

Internetstiftelsen, Internetmuseum.

Peter Henricson, Veronica Björkman, Strömma kanalbolag

Besöksnäringsperspektivet.

Lissa Holloway Attaway, KASTiS

Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg.

Kajsa Hartig, Museiperspektivet

Hur tänker kunden?

Adam Mayes och Patric Prax, Speldesign Uppsala Universitet

Speldesign.

Aron Ambrosiani

Licensiering och datakällor.

David Haskiya

GlamTech.