Bilden visar Hallwylska museets byggnad.
Hallwylska museet. Foto: (CC BY)

Gästföreläsare Emelie Höglund från Hallwylska museet

I mars var Emelie Höglund från Hallwylska museet gästföreläsare för inkubatorprogrammets entreprenörer. Emelie berättade om museets digitala utbud, bland annat en utställning där rummen presenteras som 3D-modeller.

Hallwylska museet använder sig av en öppen licens för sina 3D-modeller och det visade sig att en användare har kopplat ihop de olika separata rummen efter deras planritning.

De har haft minivisningar i sociala medier, såväl som föredrag och fullängdsvisningar – live och förinspelade. I dag använder de Teams men planerar att gå över till Zoom. Det är pedagogerna och inte teknikerna som har hand om de digitala visningarna. På så vis har pedagogerna hela produktionen i sina händer och kan redigera och curera innehållet så att det följer tonen i det övriga programmet. Även de förinspelade visningarna bokas och en pedagog är med som kan svara på frågor för att värna interaktiviteten med besökarna.

Det är viktigt att det digitala är något eget, självständigt från det fysiska programmet. Man ska känna att man får något extra som man inte kan få på plats.

Emelie tipsar om att börja smått och testa. Hon berättar att de började med att köpa in en mygga för bättre ljud och en gimbal för att öka stabiliteten och filmade med en mobiltelefon.

För skolor finns även en digital dramapedagogisk visning, ”Ring dåtiden”, för mellanstadiet.
– Kan man resa i tiden? Om du fick chansen att ringa till år 1909 och prata med någon som levde då, vad skulle du fråga?

Om du vill besöka museet digitalt kan du lyssna på Hallwylska podden, vandra runt i museet på egen hand i 3D, gå på en digital utställning, eller ta del av det digitala visningsprogrammet.

Hallwylska museet öppnar upp för besökare igen den 14 april efter att ha haft stängt en tid på grund av pandemin.

På Hallwylska museets hemsida kan du läsa mer.