Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Delta i diskussionen – skriv för Omvärld & insikt! Kontakta redaktionen.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
Två personer i medeltida kläder framför en medeltida kuliss. I förgrunden syns dataskärmar och mixerbord.

Så ställde Medeltidsveckan om och blev digital

Lite dyrare än väntat, lite mindre vinst. Men viktiga lärdomar – och en smak av framtiden. Så sammanfattar Medeltidsveckan omställningen från fysiskt till digitalt evenemang.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Det går inte att överskatta kraften i intern entusiasm”

Entusiasm, engagemang och en utblick mot andra branscher – det gjorde att Smithsonian i Washington kunde ställa om och genomföra sin dataspelsfestival SAAM Arcade digitalt istället för att ställa in.
–  Att vi var många som redan hade tänkt på museet som en digital plats hjälpte oss att göra de förändringar som behövdes, säger Lauren Kolodkin på SAAM.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Foto på Amy Loutfi. I bakgrunden ser man ryggtavlan på en grupp människor.

”Pandemin visar att digitalisering är en nödvändighet”

Coronapandemin har påskyndat den digitala transformationen i många organisationer, inte minst inom kulturarvssektorn. Nu gäller det att dra nytta av tekniken så att digitaliseringen går från att vara plan B till att bli plan A. Det hävdar Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro Universitet.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Fotografi taget uppifrån Anna Nordlander i svart blus och röd kavaj står på en konstgjord gräsmatta.

Detta kan museerna lära av Amazon

Vad kan museer lära sig av Amazon, som idag lanserade sin svenska hemsida? Standardiserad presentation och snabb service, menar Anna Nordlander, svensk expert på den amerikanska e-handelsjätten.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Ett svartvitt fotografi på Karin Nilsson. hon har mörka kläder på sig och ler stort.

”Vi riskerar att förlora vår betydelse i samhället”

I ett av de mer omtalade inslagen på det digitala museimötet, som hölls i september, höjde Karin Nilsson, avdelningschef på Statens historiska museer, ett varningens finger för att digitaliseringen går för långsamt inom museisektorn. ”Jag var inte riktigt beredd på att det skulle bli så starka reaktioner”, säger hon.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Maria Isaksson i vit tröja och mör kavaj står bakom en affärsdisk. I barkunden syns varor på hyllor i kylar.

Service på våra egna villkor

I sin strävan att komma närmare sina kunder har Pressbyrån under året lanserat sin första helt obemannade butik. ”Det är en stark trend i samhället”, säger Maria Isaksson affärsutvecklingschef på Pressbyrån.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Foto på Ulf Johansson i ljus skjorta och mörk kavaj.

Öppet dygnet runt på museet?

Ett museum som alltid är öppet, även när personalen har gått hem? Är det verkligen möjligt för kulturarvsaktörerna att följa med i detaljhandelns trend med obemannade butiker? Ja, vi är redo för det, menar Ulf Johansson, professor i marknadsföring.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Fotografi på Amer Mohammed

”Titta utanför din bransch”

Obemannade butiker med smarta kameror och betalning i mobilen är ett sätt att komma närmare kunderna. Självscanning i hemmiljö är ett annat. Amer Mohammed, chef för Coops enhet Digital, ser hur gränserna mellan digital och fysisk miljö upplöses.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

Första helt virtuella konstmuseet öppnar

I september 2020 öppnar det helt virtuella konstmuseet Voma, Virtual Online Museum of Art. Den digitala miljön är uppbyggd som ett fysiskt museum med möjlighet till dialog mellan besökarna.
– Det är viktigt att grunda upplevelsen i verkligheten, säger Lee Cavaliere, curator och chef för Voma.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se


1 4 5 6