Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.

Användarstudier formade ny vision på V&A

Victoria and Albert Museum i London har gjort sin största digitala satsning någonsin. Att föra samman samlingsdata med historierna bakom föremålen är ett gigantiskt steg, enligt Kati Price, chef för digitala medier på V&A, och på Digikult berättade hon om hur användarstudier formade visionen.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

En karta från 1600-talet som föreställer Osmanska riket.

”Wikipedia en oöverträffad kanal för museets samlingar”

KRÖNIKA. Museerna når ut till fler personer genom sina konton på sociala medier än genom sina museibyggnader. Men ännu fler når de om de visar sina samlingar på Wikipedia, skriver Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, i sin krönika.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

porträtt på Mona Lisa

Vem gör de bästa digitala utställningarna?

KRÖNIKA. Vad händer med de digitala satsningarna när museerna öppnar igen? I sin krönika uttrycker Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, sin önskan att museernas webbsidor ska få fortsätta vara något mer än bara en informationstavla. Lär av goda exempel, anser han.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Möjligheter att ta betalt för onlinevisningar

Vilka möjligheter har museer att ta betalt för aktiviteter på nätet? Hur kan till exempel ett offentligt museum ta betalt för en guidad visning? Advokat Lorentz Reige hjälper till att reda ut begreppen.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Ett svartvitt foto på Thomas Byttebier

”Att återskapa den fysiska upplevelsen på skärmen går bara inte”

En fysisk utställning som blev digital till följd av pandemin. Men också en helt ny plattform att visa konst och interagera med besökare på. På Mudam i Luxemburg har utställningen Me, Family lett till både interaktiva möten – och onlinedating.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Det har varit ett ödmjukhetens år”

Boken The Future of the Museum: 28 Dialogues bygger på samtal med framträdande ledare inom museisektorn från hela världen. "Jag tycker mig se glimtar av en större benägenhet att testa oortodoxa idéer", säger författaren András Szántó.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Med museet i handen

När "världens mest digitalt transformerade museum" återöppnar i veckan står en liten bit kartong i centrum. ”Vi vill ta bort gränsen mellan den fysiska och den digitala museiupplevelsen”, säger Katrina Sedgwick, museidirektör på ACMI i Melbourne.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Foto taget på en mobiltelefon som i sin tur fotar en liveinspelning. En person i studion och en person som medverkar via skärm. I Mobilen kan man se flera bildskärmar.

Stark betalningsvilja för kultur online

Cirka 17 miljoner människor i Tyskland har betalat för ett digitalt kulturevenemang eller museibesök under pandemin. Detta enligt en studieutförd i Tyskland av The Economist Intelligence Unit.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Neil Thomas klädd i skjorta och kavaj, sitter med stora lurar på sig. Bakom honom syns en dataskärm och bokhyllor.

”Om du inte frågar så får du inget”

På tre år har han förvandlat sin hobby till ett heltidsjobb. Nu delar youtubern Neil Thomas med sig av sina kunskaper om att tjäna pengar på digitalt innehåll.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

En Selfie på Maria Avellone Neel. I bakgrunden skymtar ett kök.

”Live ger mer exklusiv upplevelse”

Stadsmuseet i Stockholm har utrett besökarnas inställning till stadsvandringar online och kommit fram till att känslan av här och nu är viktig för besökarens upplevelse – och vilja att betala för den.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se