Här hittar du nyheter, fördjupning, trender och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg varje vecka – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld!

Kontakta redaktionen här.

Illustration föreställande konturer av människor som ser på tavlor på en vägg.
Kollage med tre bilder, föreställande en skallig man och en blond kvinna.

”Små innovationer kan skapa stora upplevelser”

Marknaden för immersiv medieteknik växer stadigt. Men investeringarna behöver inte nödvändigtvis vara stora för att bidra till ett fördjupat historieberättande i museiutställningar.
– Det viktiga är att du får utställningsbesökaren att gå från att vara en observatör till att bli närvarande, säger Hannah Price, som utgör ena halvan av brittiska designbyrån Buried Giants.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Tvådelat foto: Till vänster svartvit porträttbild på kvinna med glasögon; till höger en person i ett mörkt rum med projektioner på väggarna.

”Vi kommer inte undan frågan om immersiva upplevelser”

ESSÄ På vissa håll i världen har immersiva turistattraktioner redan seglat om de stora museerna i besöksanstal. Museer har länge arbetat med immersion. Men räcker det? Gör vi det tillräckligt bra? Svaret på den frågan är tyvärr oftast nej, skriver Kajsa Hartig, chef för museiupplevelse och samlingar på Västernorrlands museum.

Läs mer.

Museer & omvärld

omvarld@raa.se

Människor i ett nedsläckt rum tittar på utställningen Monet & Friends Alive på Kalmar Slott

Kalmar Slott lockar nya besökare med immersiva medier

I utställningen Monet & Friends Alive på Kalmar Slott möts immersiv teknik och renässansarkitektur. Trots att utställningen utmanar såväl lokalerna som ekonomin är den ett lyckosamt sätt att nå ut till en bredare publik, menar slottschefen Meg Nömgård.
– De konstintresserade kommer, men även besökare som vanligtvis inte går på konstmuseum, säger hon.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Personer i ett utställningsrum med en immersiv utställning med van Gogh-motiv.

”Museivärlden kan lära av scenkonstens immersivitet”

ANALYS Inom scenkonsten är den immersiva upplevelsen en viktig del, sett till både konstnärlighet och teknik. ”Hur skulle det se ut om museerna samarbetade mer med scenkonstbranschen?”, frågar sig kulturjournalisten Ylva Lagercrantz Spindler

Läs mer.

Museer & omvärld

omvarld@raa.se

Jan Broman står i ett mörkt utställningsrum på Paradox.

”Det borde finnas en gräns för hur tråkiga museer kan vara”

Museer ska förmedla kunskap och utbildning och vara relevanta, men inte nödvändigtvis ha en egen samling. Och så måste de vara underhållande. Det anser Jan Broman, grundare av Paradox Museum Stockholm.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Odd Johansen, chef för museet Vrak, står i en trappa och håller i en ledstång.

Det lättkonsumerade och det akademiska möts på Vrak

Ett museum utan samling, är det verkligen ett museum? Och hur lockar man besökare till ett museum som saknar egna föremål att visa upp? Hos Vrak – Museum of Wrecks i Stockholm bygger museiupplevelsen på just – upplevelsen.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se